BEVISAT.

Visst kan Järnhästen ta sig fram i (torr) snö

31 maj 2019 Ryktet har fel. Den tuffa minilunnaren Järnhästen går visst att köra i snö. Det vet vi efter flera veckors krävande test i riktig Norrlandsvinter.

Visst kan Järnhästen ta sig fram i (torr) snö

Låst artikel för våra medlemmar

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Tidnignen Skogen

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.

  • Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
  • Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
  • Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
  • Digitala skogsfrukostar och seminarier
  • Exkursioner runt om i landet
  • Unika förmåner och rabatter
Se medlemserbjudanden här Köp medlemskap här

Redan medlem?

Är du redan medlem i Föreningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

Klarar torr snö. Med nya drivband skulle den gå att köra i snö, sa tillverkaren. Man hade ju provat i en snöhög i Norge. Beskedet kändes inte helt övertygande. Ryktet sa ju att äldre modeller av Järnhästen går överallt – utom i snö. Men vi hade inte behövt oroa oss. Järnhästen Flex 2090 PWHI är drivornas betvingare – i alla fall om snön är kall. I blötsnö går den lika bra som att åka cykel. 

SKOGEN har testat mini­lunnaren från Lennartsfors i varierande vinterförhållanden. Juldagens plötsliga omslag i vädret i Jämtland med stormbyar satte trädens gigantiska snöupplegor i gungning. Resultatet blev skogsskador med brutna stammar i främst tall­dominerade bestånd. 
Då blev det läge att dra i väg med Järnhästen och städa upp. Men att gå framför maskinen, som den föredömliga instruktions-dvd:n visar, var inte att tänka på i den djupa lösa snön. I stället fällde vi styrspaken bakåt och stod på Järnhästens plana lastyta. 

Lågt marktryck. Att forcera pudret var inga problem. Drivmattornas främre klättervinkel gjorde att de alltid gick upp på snön. Men även deras längd, bredd, material och mönster gjorde att maskinen inte grävde ner sig. 
Marktrycket är endast 0,15 kilo per kvadratcentimeter med 500 kilos last. 
Vikten fördelas över bandens längd av inte mindre än åtta boggihjul per drivmatta. Mattan justeras enkelt med två ­bultar som förskjuter boggi­hjuls­ramens bakre del med vänd­hjulet.
För att svänga Järnhästen Flex i djup lös snö krävs en ­särskild teknik med många små rörelser med styrspaken. Kraftigare rörelser får maskinen att stanna och gräva med ett band i snön. 

Timmerdoning saknas. Att backa i ospårad djupsnö går däremot inte, inte ens med tom maskin. Den gräver nästan omedelbart ner sig. Å andra sidan är det ändå inte att tänka på, att backa med lunningsvirke på släp. Vintertid är Järnhästen en ­lunnare. Den annars välmatade tillbehörslistan innehåller nämligen varken timmer­doning eller ens kälke. Synd – det hade gjort en bra kompis ännu mer användbar i vinterskogen. 
Att köra i ospårad blötsnö var däremot inget för Järn­hästen. 
Den frontmonterade fyrtaktsmotorn kommer från Honda och har en cylinder på 270 kubikcentimeter. Effekten matchar maskinens last- och dragförmåga. 
Kallstarter i 20-gradig kyla var inga bekymmer. Det steg­lösa mekaniska drivsystemet med växlar för fram och back känns väl avpassat och fungerade också bra i kyla. 
Bränsletanken rymmer 6,1 liter, men kunde gärna vara större. Körning i snö kräver soppa. 

Gasad. förare Servicepunkterna är lättåtkomliga och motiverar regelbundet underhåll. 
Däremot är placeringen av det korta avgasröret inte bra. Avgaserna blåser på den som står på maskinen och lukten i kläderna var påtaglig efter körning. Ett längre rör som riktas nedåt hade varit bra. 
Vidare är chokereglaget och bränslekranen så tätt placerade att när choken slås till är det lätt gjort att samtidigt stänga bränslekranen. 
Detta gav en av två start­vägran under vårt test. Den andra orsakades av en skogsmus. Lockad av restvärmen från motorn kröp musen ner invid tändstiftet och omkom – och kortslöt tändningen!

Sammanfattning. Järnhästen Flex 2090 PWHI är ett bra alternativ i det småskaliga skogsbruket. 
Helhydraulisk utrustning med möjlighet att koppla till en vagn med hydraulisk kran och drivning samt motordriven vinsch imponerar. 
Man får mycket maskin för pengarna. Dessutom är den lättkörd – även i snö. 
Men vi saknar den timmerdoning som skulle gjort eki­paget komplett. Och några diodstrålkastare/ledlampor som lyst upp vägen hade inte heller varit fel.

Plus• Startar lydigt
• Bra i lös snö
• Rejäl bukplåt
• Utrustningen

Minus• Avgasblås på föraren
• Bränslekranens placering
• Kan inte att backa i lös snö
• Timmerdoning och strålkastare saknas

FAKTA / JÄRNHÄSTEN FLEX 2090 PWHI
Motor: Honda GX 270 encylindrig luftkyld fyrtaktare. Euroklass 2.
Effekt: 6,6 kW (9 hk).
Kraftöverföring: Mekaniskt interndrivningssystem med steglös transmission och fram-/backväxellåda samt differentialspärr.
Bromsar: Mekaniskt skivbroms­system med parkeringsbroms.
Max lastförmåga: 1 000 kg.
Mått/vikt: 1 780×1 080×1 560 mm (LxBxH).Ca 400 kg.
Utrustning: Hydraulik med spakar (kapacitet 140 bar vid 18 l/min). Hydrauliskt flyttbart tillbehörs­fäste. Motorvinsch med lastskydd (dragkraft 10 000 Nm). Svängbar timmerbanke med helt fällbara stakar samt virkesförankringsband. Handvinsch. Motorsågs­hållare. Förvaringsfack. Broddsats.

SKOGEN 4/2019

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Anna blir chef för Mellanskogs rådgivning
SkogsJobb