Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?
Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
Nåväl, det finns hopp. Vi vet nämligen också hur man åtgärdar vanliga fel som kan drabba sågar som inte körts på ett tag.
En förklaring till problemen kan vara att de mekaniska komponenterna har påverkats av olika kemiska reaktioner när bränsle och olja åldras. För det gör de. Fortare i dag än tidigare.
Läs mer: Så vilar bäst i ombonat ide
1. Startar sågen inte? Det beror sannolikt på bränsle och/eller förgasare. Om du lämnade bränsle i tanken i höstas ska du inte försöka starta med samma bränsle. På bara några månader kan det åldras så att det inte går att använda.
Förklaringen är att bränslet förvarats i en behållare som inte är gastät. Då kan dess så kallade lätta beståndsdelar ha dunstat och de behövs för att det ska gå att starta motorn. Av samma anledning ska du undvika att tanka motorsågen med bränsle du haft stående över vintern. Använd nyköpt bränsle.
Om sågen ändå inte startar, kolla att motorn får bränsle. Gör några startförsök. Ta sedan ut tändstiftet och se om det är fuktigt eller torrt. Om det är torrt kan bränsleslangen till förgasaren eller förgasarens membran behöva bytas.
Det kan också ha funnits bränsle kvar i förgasaren. När det dunstar kan det efterlämna ett fint pulver som i värsta fall sätter igen den. Befarar du att det har inträffat bör du lämna sågen till en verkstad.
2. Startar den fortfarande inte? Då kan det bero på tändstiftet eller någon elektrisk komponent. Om den har stått fuktigt kan fukten ha trängt in i elsystemet och orsakat kortslutning.
Prova först att byta till ett nytt tändstift. Kolla också om det nya stiftet ger gnista när det kommer i kontakt med cylinderns gods. Saknas gnista kan ett bra knep vara att ta in sågen i en uppvärmd lokal och låta den torka upp ordentligt. Ger tändstiftet ändå ingen gnista kan det vara fel på stoppknappen eller kabeln till den, tändspolen eller tändkabeln. Överlåt i så fall reparationen till en verkstad.
3. Smörjs inte kedjan? Nackdelen med vegetabilisk sågkedjeolja är att den åldras avsevärt snabbare än mineralolja och kan bilda en sirapsliknande, klistrig film om sågen står oanvänd en längre tid. Det har hänt att oljepumpar har havererat på grund av stelnad vegetabilisk olja.
Mer vanligt är dock att kedjan sitter fast och att ingen olja kommer fram när man väl fått loss den och börjar använda sågen.
Klistrig sågkedjeolja i tanken kan mjukas upp och sköljas ur med till exempel lacknafta, men ibland krävs det att blandningen får stå över natten. Att använda varmluftspistol för att mjuka upp oljan i sågens tank är direkt olämpligt. Tänk på att eldfarligt bränsle eller bränsleångor finns bara några decimeter bort.
Innan sågen ställs undan nästa gång är det bra att göra sista påfyllningen med mineralolja. Även den som använder sågen sporadiskt bör överväga att använda sådan olja. Om sågen däremot används regelbundet ska det inte innebära några problem att använda vegetabilisk sågkedjeolja.
SKOGEN 3/2016