Välj rätt nivå på din skogs-ATV

20 mars 2014 Rätt utrustad kan ett ATV-ekipage bli ett praktiskt arbetsredskap i skogen. Men innan man bestämmer sig finns det en hel del man bör fundera igenom.

Välj rätt nivå på din skogs-ATV

Låst artikel för våra medlemmar

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Tidnignen Skogen

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.

  • Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
  • Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
  • Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
  • Digitala skogsfrukostar och seminarier
  • Exkursioner runt om i landet
  • Unika förmåner och rabatter
Se medlemserbjudanden här Köp medlemskap här

Redan medlem?

Är du redan medlem i Föreningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

Vad ska jag transportera? Tänk igenom hur mycket och vilken typ av virke du huvudsakligen tänker hugga och köra fram. Större bitar kräver kraftigare doningar. 

För den som tänker köra gallringsvirke, små poster timmer, fröträd och vindfällen eller brännved är en fyrhjuling med passande skogsutrustning ett bra arbetsredskap. Ska du driva ut större kvantiteter virke själv behöver du kanske hellre ett skogsutrustat traktorekipage eller en miniskotare. 

 

Prova hemma. Låna gärna hem ett ATV-ekipage över helgen. Det är viktigt att det känns rätt och passar dina behov. Det vet du efter provkörning. Studera tillbehörslistorna. Där finns mycket som underlättar arbetet. Kommer du att hantera tyngre stockar, överväg en vagn med fjärrmanövrerad vinschdriven kran. Hydraulisk kran med griplastare är  givetvis bäst, men kan bli överkurs för den som inte kör professionellt. Det är i sådana lägen investeringskostnaden får vägas mot den praktiska nyttan. 

 

Minst 500 kubik. Satsa på kvalitet och välkända fabrikat. Det är viktigt att företaget har en fungerande eftermarknad med service och reservdelar.

Motorstorleken har betydelse. För skogstransporter rekommenderas att välja en fyrhjuling med minst 500-kubiks-motor. En mycket stor motor är inte nödvändig då man aldrig får ner kraften i marken från en sådan. 

 

Utrustning

Skyddsbåge. Vi börjar med det viktigaste, din personliga     säkerhet. Och då är skyddsbågen det absolut bästa personskyddet vid överstegrings- och vältningsolyckor. Trafikverket utesluter inte att skyddsbåge kan komma att bli obligatorisk vid nyförsäljningar. 

Se till att den båge du väljer inte hindrar arbete med kranen. Svensk Maskinprovning, SMP, har gjort tester som går att ta del av.

Hög- och lågväxel. Mekanisk lågväxel är ett måste på den fyrhjuling som skall användas i skogsbruket. 

Nedväxlingsutrustning rekommenderas för de riktigt tunga lassen. Växlar ner maskinen cirka 10 procent.

Differentialspärr fördelar drivkraften lika till samtliga hjul. Risken för hjulspinn och fastkörningar minskar. Rätt använd är ”diffspärr” ett bra hjälpmedel för att minimera markskador. Nackdelen är att maskinen blir tungstyrd.

Motorbroms på alla hjul är viktigt ur säkerhetssynpunkt vid körning med lastad vagn.

Om motorbroms endast finns på bakhjulen är risken stor för så kallad fällknivsverkan när en tungt lastad vagn skjuter på i utförsbackar. I dag finns inga vagnar med påskjutsbroms. Är det för brant, välj en annan väg.

Hel eller delad bakaxel. Markfrigången är mycket viktig vid körning i terräng. Delad bakaxel ger högre markfrigång och större komfort, men till priset av att trycket på kulan och axeln ökar när man kör med tungt lass i tuffa lägen. 

Hel bakaxel ger lägre markfrigång och ibland stötigare gång. Men maskinen klarar högre tryck på dragkulan och   råkar mer sällan ut för skador på bakaxeln, som kan uppstå vid tyngre belastningar. 

Fjädring. Den som väljer en tyngre vagn bör komplettera ATV:n med kraftigare fjädrar. Skaffar du en timmervagn med hydraulisk kran och lastar tungt är kraftiga fjädrar ett måste. 

Förstärkt dragkrok. Vissa fabrikat erbjuder förstärkt dragkrok som standard på arbetsmaskiner. Av säkerhetsskäl skall dragkrokens infästning sitta så nära bakaxeln som möjligt. 

Hasplåt och drivaxelskydd. Finns av metall eller plast. Viktigt att även fotsteg och hjulupphängningar skyddas.

Styrservo underlättar styrningen, särskilt om differentialspärr är tillkopplad. Minskar slag i styret när däcket kör över ojämnheter som rötter och stenar.

Kraftigare generator rekommenderas om maskinen används frekvent för vinschjobb. Elförsörjningen klarar då att vinschen används med motorn i tomgång. 

En kraftigare generator kan vara standardmonterad på maskiner som utrustats med elektrisk styrservo.

Hand- och tumvärmare är naturligtvis perfekt på vintern, men är även behagligt när arbetshandskarna är fuktiga.

Arbetsbelysning förlänger arbetsdagen. Strålkastare med bred ljusbild, ”floodlight”, är att föredra.

 

Tillbehör

Frontmonterad vinsch ingår för det mesta i standardutrustningen. För den som skall använda sin ATV i skogsbruket  kan det vara idé att byta standardvinschen mot en kraftigare. För att undvika spänningsfall skall vinschens strömförsörjningskablar samtidigt bytas mot grövre och gärna även en  reläsats. 

Vinschen skall kunna fjärrmanövreras antingen via en handhållen kabelansluten enhet eller med trådlös fjärrkontroll. För att klara regn och fukt skall fjärrmanövrerings-    enheten vara IP 67-klassad.

Vinsch både fram och bak på ATV:n är möjligt. Fjärrkontroller med eller utan omkopplare gör det enkelt att manövrera bägge vinscharna.

Förstärkt främre vinschfäste, så kallat ”heavyduty-fäste”, rekommenderas om man ska montera av kraftigare vinsch för tyngre stockar.

Kombifäste gör det möjligt att enkelt flytta vinschen bak på ATV:n eller på vagnen. Kombifästet kan även användas för montering av andra tillbehör, till exempel röjsågshållare.

Arbetsbord med vridbart skruvstäd. Skruvas fast på kombifästet. Underlättar filning av till exempel röjsågsklingor. 

Dammskydd rekommenderas för elektriska uttag som   inte används.

Transportlådor finns i ett flertal varianter av olika märken. När man väljer transportlåda är det viktigt att den inte hindrar föraren att flytta kroppsvikten för väga upp lutningen i besvärliga situationer. Välj ett kraftigt fäste för lådan. Undvik gummistroppar.

Snökedjor finns i många olika utföranden och kvalitéer. Satsa på välkända fabrikat. Proffskedjor med härdade broddar ger riktigt bra dragkraft och har lång livslängd. Snökedjor kan även användas sommartid. Fungerar då som skydd för däcken när man kör över stubbar och stenar. 

Spacerplattor monteras bakom fälgarna och flyttar ut dessa för undvika att snökedjan tar i bärarmar, drivaxelskydd etc. vid fullt styrutslag.

 

Vagn

Återigen måste du tänka igenom vilka sortiment du huvudsakligen skall hugga och köra fram. Låt användningsområdet styra valet av vagn. 

Konstruktionen skall vara av galvaniserat stål. Även den enklaste vagn skall ha en främre skyddsgrind och hjulboggi. Om ATV-ekipaget skall användas mer frekvent, eller professionellt i skogsbruket, välj en vagn från en välrenommerad tillverkare. Kvalitet lönar sig alltid i längden. 

Om du kommer att arbeta mycket med gallring eller tyngre virkesbitar, satsa på en vagn som har en lastkapacitet uppåt 1300 kg.

Draghandskens infästning i vagnens centralram bör vara smörjbar med nipplar och får absolut inte glappa.

Vajerkran. Den som huvudsakligen kör brännved eller klenare gallringsvirke klarar sig förmodligen med en vagn  utrustad med handmanövrerad vajerkran. Vinschdriven vajer-kran med fjärrkontroll är smidigare än en handmanövrerad, men kostar också mer.

Hydrauldriven kran med runtomsvängande griplastare som monterats på vagnsramen har stor kapacitet och ökar   säkerheten. Det spakmanövrerade ventilpaketet har samma funktioner som hos stora maskiner. 

För kraften svarar en separat hydraulpump som drivs av en separat motor. Hela paketet är monterat framför förar-platsen och är inte i vägen när grejorna används. 

Hydraulisk midjestyrning, hydrauliska stödben, hydraulisk allhjulsdrift och Robsonrullar ger det optimala skogs-ekipaget. Som en skotarvagn faktiskt, fast mindre. 

Då även vagnen driver blir påverkan på marken avsevärt mindre än om endast fyrhjulingen ska dra en rätt tung vagn med last. Frilägesventil kopplar automatiskt bort vagnsdriften vid inbromsning.

 

SKOGEN 2/2014

 

 

 

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Teodor är ny vd inom Moelven
SkogsJobb