Undvik dieselsjukan!

17 april 2015 Det är helt omöjligt att få liv i din maskin som stått över vintern – trots att det finns diesel i tanken. Den kan ha drabbats av dieselsjukan! SKOGEN tipsar vad du kan göra åt problemet.

Undvik dieselsjukan!

Låst artikel för våra medlemmar

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Tidnignen Skogen

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.

  • Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
  • Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
  • Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
  • Digitala skogsfrukostar och seminarier
  • Exkursioner runt om i landet
  • Unika förmåner och rabatter
Se medlemserbjudanden här Köp medlemskap här

Redan medlem?

Är du redan medlem i Föreningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

Slabbig sörja. Att maskinen fått dieselsjukan syns tydligt. En slabbig sörja som täppt igen hela bränslesystemet. Sörjan består av mikrober, alltså pyttesmå djur. För att trivas vill de ha vatten och kol. 

För att fungera kräver alla bränslebehållare någon form av lufttillförsel. Det innebär att det utrymme i tanken som inte innehåller bränsle fylls med luft.  Och luft innehåller fukt som kan ombildas till kondens i form av vattendroppar. När kondensen rinner ner och lägger sig i botten på tanken får man ett vattenskikt som bränslet flyter på. I det trivs mikroberna.

 

Rapsolja drar åt sig fukt. Mikrober kräver även kol för att kunna leva. Och det finns i dieselbränslet. Fast ännu mer gillar de det kol som finns i RME, den rapsolja som tillsätts i miljödiesel. Det beror på att RME är hygroskopisk, den drar åt sig fukt ur luften. Det gör att diesel med RME kan hålla mer vatten. Fordon som inte körs kontinuerligt och därför har lägre bränsleomsättning löper därför större risk att drabbas av dieselsjuka.

 

Gör helt rent! Har bränslet drabbats av dieselsjuka återstår inget annat än en total rengörning av hela bränslesystemet. Alla mikrober måste bort. För att undvika detta digra jobb finns olika sätt att förebygga  dieselsjukan:

 

1 Ta bort bottensatsen. Tappas tankens bottensats ur med jämna mellanrum minskar risken för dieselsjuka. Tänk på att botten-slammet är farligt avfall som måste tas om hand på rätt sätt. 

 

2 Full tank. Ett annat knep är att alltid se till att ha tanken fylld med bränsle. Det minskar risken för kondens på väggarna inuti tanken. Men att ha full tank  hjälper inte om man redan har vatten på botten. För att vara så säker som möjligt måste det vattnet bort.

 

3 Specialdiesel. Diesel utan RME, så kallad ”blankdiesel”, har mindre benägenhet att drabbas av dieselsjuka. Bränslet finns dock inte på macken utan måste beställas separat.

 

4 Bekämpningsmedel. Genom att du tillsätter antibakteriella bekämpningsmedel i bränsletanken dör alla mikrober, inklusive de som orsakar dieselsjukan. Men det är alltid en miljörisk att använda den här typen av medel. Det finns heller inga garantier att det verkligen fungerar. Istället kan det faktiskt          bli tvärt om, att mikroberna muterar och livnär sig av bekämpningsmedlet! 

 

5 Färskt bränsle. Allt motor-bränsle har ett bäst-före-datum. Generellt kan man säga att miljödiesel inte bör lagras längre än ett halvår räknat från det datum då bränslet tillverkades. 

 

6 Rätt lagring. Eftersom diesel  är färskvara är det viktigt att  den lagras på rätt sätt. Behållaren får inte släppa igenom solljus och ska vara så lufttät som möjligt.

 

SKOGEN 3/2015

 

 

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Johanna flyttar från Södra till Setra
SkogsJobb