Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?
Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
Den batteridrivna motorsågen 536 LiXP från Husqvarna bekräftar att utvecklingen på området går snabbt. Med arbetsvikt på 4,3 kilo är den 700 gram lättare än konkurrenten Stihls batteridrivna modell MSA 200 C-BQ som vi testade i SKOGEN 6-7/2016. Husqvarnas kedjehastighet på 20 meter i sekunden är också 20 procent bättre än vad konkurrenten presterar.
Barkstöd och tolvtums svärd med så kallad minikedja som har 3/8 tums delning och 1,1 millimeters drivlänksbredd gör att sågen utan problem klarar trädstammar med en diameter på upp till 20 centimeter.
Det gör Husqvarna till en riktigt rapp kompis i gallringsskogen – så länge batteriet räcker. En knapp timmes arbete med fällning och kvistning sög musten ur batteriet, men det var ändå längre än vi hade väntat oss. Tillverkaren uppger drifttiden till cirka 50 minuter med det proffsbatteri på 5,2 ampere som medföljde vårt testexemplar.
Även den korta laddningstiden överraskade. Att ladda ett helt tomt batteri tar bara en timme.
Det kraftiga batteriet och den höga kedjehastigheten gör att man kan ligga på nästan som med en bensindriven motorsåg i den mindre klassen.
Sågen behåller dessutom full styrka ända till den snudd på sista amperen lämnar batteriet. Den har också en energisparfunktion som förlänger sågens arbetstid genom att minska sågkedjans hastighet med 25 procent utan att sågkraften påverkas.
Den smidiga sågen kom framför allt till sin rätt vid slyröjning. När man tvingas avbryta sågandet ibland för att få undan stammarna i snåren får batterierna tid att återhämta sig och efter en och en halv timme var sågen fortfarande lika kraftfull som i början. Mätaren visade att 50 procents laddning återstod.
Husqvarna 536 LiXP är väl avvägd och känns som en vanlig, bensindriven motorsåg, bland annat tack vare batteriets placering i handtaget. Reglage och skyddsanordningar sitter också där de brukar. Kedjans justering sker enkelt med en spårskruv placerad på drivhjulskåpans sida. Svärdsmuttern sitter fast i drivhjulskåpan och kan därför inte tappas bort.
Något som är mindre bra är drivhjulskåpans utformning, där utsläppet för spån känns trångt. Det gjorde att sågspån och skräp vid flera tillfällen packades inuti drivhjulskåpan i stället för att spruta ut.
Vi tycker att Husqvarna 536 LiXP uppfyller de krav på kapacitet man kan ställa på en robust och okomplicerad batterisåg för lättare gallring, vedkapning eller byggarbeten. En föredömlig instruktionsbok förstärker intrycket av kvalitet. Hela tretton sidor omfattar säkerhetsinstruktioner och sju handlar om arbetsteknik med motorsåg.
• Kapacitet
• Vikt
• Drivhjulskåpa
• Högt totalpris
HUSQVARNA 536 LiXP
Motor: Borstlös 36 volt.
Batterikapacitet: 5,2 Ah/36 v (rekommenderad).
Batterityp: litiumjon.
Drifttid: ca 60 min.
Laddningstid: 60 min.
Vikt: 4,3 kg med svärd, sågkedja och batteri.
Vikt, batteri: 1,3 kg.
Sågkedja: delning 3/8 tum, drivlänksbredd 1,1 mm.
Kedjehastighet: 20 m/s (15 m/s med SavE-läge)
Svärdslängd standard: 12 tum.
Oljetankens volym: 0,20 liter
Ljudnivå: Vid användarens öra 93 dB(A)
Pris: 4 400 kr utan batteri och laddare. Batteri (BLi 200 5,2 Ah), 2 400 kr. Laddare (QC330), 1 100 kr. Moms ingår.
Text: Per Ericsson
Foto: Amanda Åström
SKOGEN 1/2018