Terränghjuling / Bli en bättre förare

30 november 2006 Allt fler skogsägare köper terränghjulingar. Här är några tips från instruktör Ingemar Österberg som kan allt om säker körning med terränghjuling.

Terränghjuling / Bli en bättre förare

Låst artikel för våra medlemmar

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Tidnignen Skogen

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.

  • Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
  • Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
  • Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
  • Digitala skogsfrukostar och seminarier
  • Exkursioner runt om i landet
  • Unika förmåner och rabatter
Se medlemserbjudanden här Köp medlemskap här

Redan medlem?

Är du redan medlem i Föreningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

Det säljs drygt 3000 terränghjulingar per år. Bland köparna märks fler och fler skogsägare. Totalt är omkring 25 000 terränghjulingar i bruk i landet, huvudsakligen som arbetsfordon. Kravet på utbildning ökar. Två av landets mest erfarna instruktörer är Ingemar Österberg och hans hustru Sylvia. SKOGEN kan här förmedla några av deras körråd och praktiska tips.
— Diken ska korsas vinkelrätt. Låt maskinen sakta rulla ned i diket. När framhjulen når botten gasar man försiktigt så att bakhjulen sjunker ner innan hjulingen börjar arbeta sig upp igen. Kommer man inte loss får man använda vinschen.

Skoterställning
Det bästa är alltid att köra rakt upp för en backe eller motlut, aldrig på skrå. Stå i skoterställning — en fot på fotstödet och den andra på pakethållaren. Om maskinen överstegrar är det lätt att kliva av. Om man får tillfälligt motorstopp så att man tappar farten i uppförsbacke är det bäst att bromsa fast maskinen och sedan backa ner med motorbromsen.
En terränghjuling stjälper alltid lättare åt sidan än framåt eller bakåt. Om du tvingas till skrååkning ska kroppens tyngdpunkt placeras mot bergsidan. I extremfall kan maskinen balanseras genom att man står med båda fötterna på bergssidans fotstöd.

Kurser finns
— Höj blicken och bedöm terrängen framför dig. Tittar du för nära maskinen kommer du att köra hinder för hinder och får ingen rytm i körningen, säger Ingemar och tillägger:
— En skicklig och omdömesgill förare undviker svårigheterna genom att aldrig chansa utan tar istället en annan väg!
Bästa sättet att bli en skicklig förare är att gå en kurs. Tänk på att man inte ens får övningsköra utan att ha gått utbildningen. För att få sitt förarbevis måste man också klara teoriprovet. Det gäller att svara på 30 frågor och man får ha max 5 fel. Det är Vägverket som utfärdar förarbeviset som för närvarande kostar 130 kronor.

Lars Davner

Ur SKOGEN 9/02

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb