Stor, stark och törstig

18 augusti 2015 För dig som vill ha en stor och bekväm pickup där motoreffekt och dragkraft har större betydelse än priset. Jättepickupen Dodge Ram klarade vårt tuffa vintertest förvånansvärt bra. Men det dröjde länge innan vi fick upp värmen i kupén.

Stor, stark och törstig

Låst artikel för våra medlemmar

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Tidnignen Skogen

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.

  • Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
  • Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
  • Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
  • Digitala skogsfrukostar och seminarier
  • Exkursioner runt om i landet
  • Unika förmåner och rabatter
Se medlemserbjudanden här Köp medlemskap här

Redan medlem?

Är du redan medlem i Föreningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

Den 2,8 ton tunga Dodge Ram 1500 Laramie Crewcab Ecodiesel är en halvmeter längre än de flesta andra pickuper. Den har också mer motoreffekt, lastutrymme och dragkraft. Och den som förväntar sig bekväma lädersäten med minnesfunktioner och höga ryggstöd blir inte besviken. Förvånande nog har den dessutom bra terrängkompetens. Men priset och bränsleförbrukningen vid fyrhjulsdrift gräver hål i plånboken.

Svårt få upp värmen. Det dröjde en evighet innan vi fick upp värmen i kupén – bilen saknade nämligen motor- och dieselvärmare. Därför blev den uppvärmda ratten en favorit vid kallstarter i minus 20 grader! Bra bullerdämpning gör annars sitt för komforten. Inte ens kraftigare gaspådrag gör diesel-V6:an påträngande.
Dodge RAM - kameraFörarmiljön är logisk: klimatanläggning, mediasystem, navigation med svenska kartor och bluetoothfunktion med mera styrs enkelt från mediacentrets pekskärm. Samtliga säten är klädda i ett oömt skinn­material. Elstyrda framstolar med värme och kylande ventilation är standard. Frånvaron av inkräktande vinklar i kombination med generöst avstånd mellan de två pedalerna passar förare med grova arbetsskor. Klassens gene­rösaste baksäte (se bild).

Krockkudde standard. Dodge Ram är standardutrustad med krockkuddar på förarplatsen och den främre passagerarplatsen. Dessutom finns krockkuddar även som skydd vid sidokollisioner och för huvudet.

Dodge RAM - kamera

Tveksam kamera. Tyvärr är backningskameran placerad i bakluckans övre del. Inte vidare vintersmart när snön sögs upp bakom bilen och murade igen både kameraöga och bakljus. Motsvarande inträffar säkert lätt på blöta grusvägar sommartid.

Bekväm att köra. Dodge Ram har stadigare och behagligare köregenskaper än de flesta andra bilar. Det karaktäristiska ”pickupstudsandet” finns inte tack vare att bladfjädrarna bak har ersatts med ”individuell” femlänkad upphängning. Start-i-backe är en finess som förhindrar bilen att rulla baklänges i motlut. Förmodligen fungerar den bättre på barmark. Inkopplingen av fyrhjulsdriften kan göras i låg fart, men fyrhjulsdrift med lågväxel kräver att bilen stannas.

Dodge RAM - lastningImponerande lastutrymme. Dodge Ram är inte lika lastkrävande som andra pickuper. Även om lastutrymmet var tomt blev bilen inte lika lätt stående med spinnande hjul vid starter i hårdpackad snö. Några hundra kilos last, fyrhjulsdrift, lågväxel, 23 centimeters markfrigång och en råstark motor gör den ruskigt kompetent.
Lastförmågan i kilo är inte exceptionell – den klarar 800 kilo – men lastutrymmets storlek imponerar. En lastbredd på 126 centimeter gör att EUR-pallen går in på tvären  – mellan hjulhusen. LED-slingor infällda i övre delen av det inbyggda lastutrymmets långsidor ger bra belysning.    
Den maximala släpvagnsvikten får uppgå till hela 3 500 kilo. Fast bara för den som har E-behörighet. Med B-kort får bilen bara dra 750 kilo. Utökad B-behörighet ger ytterligare 50 kilo.

Mäktig men törstig motor. Motorn ger en riktig wow-känsla. V6-ecodieselmotorn i vårt testexemplar ger 240 hästkrafter och har ett  vrid på hela 570 Newtonmeter. Dessutom kan den fjärrstartas på 100 meter. Maskinen på tre liter har tagits fram av den italienska dieselspecialisten VM Motori. Men styrka och storlek kräver bränsle – den blev riktigt törstig när vi kopplade in fyrhjulsdriften. Den automatiska växellådan med åtta steg arbetar mjukt och fint. Växel väljs smidigt genom  ett roterbart vred på instrumentpanelen.

Plus
•Lastutrymmet
•Förarmiljö med lyxkänsla
•Generösaste baksätet
•Inspirerande motor
•Kvalitetskänslan

Minus
•Priset
•Kupéns värmefördelning
•Backkamerans placering
•Bränsletörstig vid fyrhjulsdrift
•Motorvärmare rekommenderas inte

SKOGEN 6-7/2015

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb