Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
BRÄNSLESNÅL Med massivt vridmoment och bred spårvidd kan Yamahas fyrhjuling Grizzly 700 göra rätt för sig i skogsbruket. Den har också kraftöverföring värd namnet, riktig diffspärr med hundraprocentig fyrhjulsdrift och överraskande låg bränsleförbrukning.
Hög- och lågväxel ger möjligheter att få ner alla de 46 hästkrafterna i marken utan att klösa sönder underlaget. Växellägena, som väljs med en spak på fordonets vänstra sida, var dock inte alltid smidiga att skifta.
KORT MEN STABIL På en fyrhjuling som ska användas i skogen är oftast hel (stel) bakaxel som tål högre belastning att föredra framför Grizzlys delade multilänksvariant som kan vara känsligare. I skogsterrängen är också längre hjulbas än denna att föredra, men Grizzlys bredare spårvidd och stötdämpare med ny inställning ger ändå stabilitet.
De hydrauliska skivbromsarna på alla fyra hjulen svarar mot tuffa krav.
Hand- och tumvärmarna rekommenderas. Foto: Brigitti Åström
VÄLUTRUSTAD Mycket sådant som är tillval på fyrhjulingar av andra fabrikat är standard hos Yamaha. Dit räknar vi bland annat förstärkt draganordning, dubbla vinschfästen med kassetter samt inte minst elektrisk servostyrning med tvåstegsfunktion. Den senare är oumbärlig vid diffspärrad fyrhjulsdrift i skogen.
Riktig motorbroms på alla fyra hjulen minskar risken för fällknivsverkan vid körning med tunga lass i nedförsbacke.
En viktig säkerhetsutrustning som borde vara standard på alla fyrhjulingar.
Arbetsbordet med skruvstycke är praktiskt vid till exempel filning av kedjan. Lastlådan av metall är också bra.
Foto: Brigitti Åström
TILLVAL TILL TUSEN En skogsutrustad fyrhjuling är dock inget man köper färdigt över disk. Utöver bra standardutrustning erbjuder Yamaha också massor av tillval. Men smakar det så kostar det. Vårt testexemplar hade en utrustningslista lång som kvittot efter en väl genomförd helgshoppingrunda. Vi hittar bland annat en nedväxlingssats, skärmbreddare, extra flyttbar vinsch med fjärrkontroll, stabila transportlådor, röjsågshållare, arbetsbord och kraftiga hasplåtar av metall.
Tillsammans höjer allt detta inköpspriset med närmare 15 000 kronor.
TRYGG TIMMERVAGN I det testade ekipaget ingick också svensktillverkad timmervagn med 22-tums boggihjul utan drivning. Både hjulboggin och de fyra svängbara stöttorna kan förskjutas på längden så att man kan transportera även kortare bitar. Den totala lastytan kan varieras genom att den kraftiga centralramens längd enkelt kan justeras hela 190 centimeter.
Med vinschdriven och radiostyrd mekanisk kran är den här vagnen fullt tillräcklig för många skogsjobb – även de lite tyngre, kunde vi konstatera.
Hasplåtar och drivaxelskydd av stål är standard.
Foto: Brigitti ÅströmEtt utdragbart laststödben – som dock borde ha varit två – ökade vagnens stabilitet vid kranarbete. Att flytta laststödbenet med dess långa hållare blev omständligt när virkestravarna låg på ömse sidor om vagnen. Laststödbenet skulle också behöva en större fotplatta. Den som levereras nu sjönk ner i marken vid kranarbete i sidled.
I terrängen känns Lejab-vagnen trygg. Kapaciteten 1 200 kilo är överkurs – timmerlasset nådde alltid skyddsgrindens överkant innan den maximala lastvikten uppnåtts. Vinschen som drev kranen var bra placerad i kranpelaren. Monterad i vinschkassett blev den enkel att flytta till fyrhjulingen.
Vagnen får ett extra plus för demonteringsbart parkeringsstödben.
PRISVÄRT EKIPAGE Vårt helhetsintryck av Yamaha Grizzly 700 ihop med timmervagnen Lejab Proffs är gott. Yamahas utrustningslista hör till marknadens mer fullspäckade, men trots flitiga studier hittar vi inte något eftermonterbart skydd mot vältning. Synd, då ett sådant förmodligen är den vettigaste skyddsutrustningen.
• Bränsleförbrukningen
• Standardutrustningen
• Transmissionen
• Osmidiga växellägen
• Delad bakaxel
• Inget vältskydd
SKOGEN 12/2015
