Sponsring? Ja, men inte utan samarbete

3 juli 2013 Det gäller att passa med kriterierna. Idrott och ungdom ligger bra till, för som sponsringsmottagare måste man prestera och ge tillbaka.

Sponsring? Ja, men inte utan samarbete

Låst artikel för våra medlemmar

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Tidnignen Skogen

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.

  • Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
  • Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
  • Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
  • Digitala skogsfrukostar och seminarier
  • Exkursioner runt om i landet
  • Unika förmåner och rabatter
Se medlemserbjudanden här Köp medlemskap här

Redan medlem?

Är du redan medlem i Föreningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

Sofia Eriksson”Vi har inte behov av sponsring eftersom vi har få kunder och egentligen inget behov av reklam.”
• Bergvik Skog har en föredömlig hemsida, om man undrar över sponsring. ”Sponsring förekommer i regel inte”, står det prompt.
–Vi har inte behov av sponsring eftersom vi har få, det vill säga två kunder, Billerud Korsnäs och Stora Enso, och egentligen inget behov av reklam.
Det säger hållbarhets- och kommunikationschef Sofia Eriksson.
Bergvik Skog är en liten organisation på 26 personer. För att inte tvingas lägga tid på fel saker eller få tidsödande frågor om sponsring, är företaget tydligt på hemsidan om hur man tänker om annat än företagets kärnverksamhet, som ju är att sälja avverkningsrätter. Men bilden får flera facetter när Sofia Eriksson förklarar:
–Vi har trots allt en del som kanske faller under begreppet sponsring. Vi brukar sponsra utlandsresor för skogsstudenter vid SLU, och vi har samarbete med några organisationer och evenemang, bland annat Stiftelsen Livslust i Lettland, på grund av vår närvaro i landet.
Vilka dessa samarbeten är utöver Stiftelsen Livslust hittar man under huvudrubriken ”Hållbarhet” och underrubriken ”Människor” på Bergvik Skogs hemsida. Och det är förstås det som sponsring i vid mening handlar om: Förhållandet mellan företaget och människorna runt omkring.
–Vi har riktlinjer för hållbarhet, tar hänsyn i skogsbruket och tänker på det sociala ansvaret. Vi har stora lokala intressen och samarbeten, och där bidrar vi till en positiv syn på oss genom att vi uppför oss bra, säger Sofia Eriksson som sammanfattning.

Mia Boman”Kan man inte tala om vilken motprestation man ställer upp med, och om man inte uppfyller våra kriterier, så blir det ingen sponsring från vår sida.”
• Skogsägarna Norrskog har en väl genomarbetad sida med ett webbformulär för ansökan om sponsring. Den hågade bör fylla i vilken motprestation sponsringen kommer att generera.
–Kan man inte tala om vilken motprestation man ställer upp med, och om man inte uppfyller våra kriterier, så blir det ingen sponsring från vår sida, säger Mia Boman, informationsansvarig. Hon påpekar att sponsring inte är en gåva från företaget, vilket kanske inte alla inser.
–Sponsring är en del av vår marknadsföring, och vi vill ha något tillbaka. Att vi kräver en motprestation är dessutom ett skattetekniskt krav.
Skogsägarna Norrskog välkomnar ansökningar från både företag, föreningar och organisationer med anknytning till idrott och kultur. Viktigt är att sponsringsmottagarna kan kopplas till exempelvis en levande landsbygd, skogen eller Norrskogs geografiska område.
Det finns ytterligare kriterier som vägs mot varandra.  Genom åren har Norrskog som exempel sponsrat digitaliseringen av en biograf i Kälarne, Bräcke, och ett nätverk av träförädlare i Södra Lappland.
–Aktiviteter som stärker vårt varumärke är ett kriterium. Vi försöker synas där våra medlemmar finns, det är nyttan för oss, säger Mia Boman.

Charlotte Rydin”Vår definition av sponsring är samarbete. Det ska vara en win-win-situation, där samarbetet tillför både oss och mottagaren ett värde.”
• Även Södra har fyllig sponsringsinformation. Informatör Charlotte Rydin är koncernansvarig samt lokalt ansvarig i Växjö för sponsring:
–Vår definition av sponsring är samarbete. Det ska vara en win-win-situation, där samarbetet tillför både oss och mottagaren ett värde.
Syftet med en sponsring är självklart att stärka varumärket och indirekt att öka försäljningen av varor och tjänster. Det medlemsägda Södra har flera nivåer att tänka på – sponsring på lokal- respektive koncernnivå riktar sig till olika typer av målgrupper. Det finns en sponsringsbudget som informationsavdelningen ansvarar för, men siffrorna är inte officiella. Utrymme för rena gåvor finns inte där.
–Vi sponsrar inte religiöst eller politiskt bundna grupper eller organisationer, motorsport eller aktiviteter som upplevs negativa för miljön eller riskfyllda i andra avseenden.
Den lokala sponsringen blir ofta idrott eller ungdomsverksamhet, fotboll är vanligt på de små orter där Södra har anknytning.
–När vi sponsrar kultur ska det finnas en koppling till vår verksamhet, skog och hållbarhet. Ett exempel är Emåns Ekomuseum.
–Tydliga kriterier är bra, inte minst för att den som hör av sig till oss ska veta om deras projekt passar med det vi söker. Just nu har vi ingen särskild satsning på någon enskild person, som tidigare sponsring av Carolina Klüft och Magdalena Forsberg.
–Vi har ett samarbete med Astrid Lindgrens värld, en   temapark som de flesta känner till. Sponsring som består av endast en skylt eller annan reklamplats förekommer, men det är något som vi vill komma ifrån, då vi vill ha samarbeten, säger Charlotte Rydin.

SKOGEN 6-7/2013

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Linn prisas för förband av skogsråvara
SkogsJobb