Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?
Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
En snabb inventering – utan anspråk på att vara heltäckande – visar att det finns över 20 olika tvåtaktsoljor på marknaden.
På hyllorna finns hel-, del- och semisyntetiska, mineralbaserade och vegetabiliskt baserade tvåtaktsoljor. Vad är skillnaden och märks den förutom i plånboken även i motorsågens motor?
Marcus Skrabb som är produktteknisk ingenjör på Q8 Oils säger att skillnaderna består i produktutveckling och additiver, alltså det tiotal olika tillsatser som bland annat ger oljan tåligare smörjfilm och gör att den klarar varierande tryck och temperaturer.
– En nyare olja innehåller fler och bättre additiver. Det gör att den blandar sig lättare med bränslet, vilket inte bara ger bättre förbränning utan även renare avgaser, säger Marcus Skrabb.
– En olja med bättre additiver ger också lägre friktion – det vill säga den smörjer alltså motorn bättre. Det innebär att motorn kan ge högre effekt per tillförd mängd bränsle och därmed
lägre bränsleförbrukning och
i förlängningen mindre miljöpåverkan, fortsätter han.
Alla typer av tvåtaktsoljor är inte lämpliga i motorsågar. Tobias Ericson, produktexpert på Q8 Oils, varnar för att oljor avsedda för vattenkylda tvåtaktsmotorer, till exempel utombordare, kan tappa smörjförmågan om de används i motorsågar. Sådana motorer har lägre arbetstemperatur än en luftkylda, och motorsågen kräver en tvåtaktsolja som är utvecklad och godkänd för varma motorer med höga effektuttag i förhållande till motorstorleken.
Några tillverkare av motorsågar, däribland Jonsered, avråder också uttryckligen från använda tvåtaktsoljor avsedda för vattenkylda utombordsmotorer.
Man skulle kunna tro att slitaget i motorn minskar av lite extra oljeinblandning, men det stämmer inte. Enligt Tobias Ericson är dagens tvåtaktsoljor så bra att två procents inblandning ger en god säkerhetsmarginal.
– Många blandar lite på en höft, sedan kör man så det ryker. För det är just vad det gör, skrattar han.
Rökigare avgaser är nämligen den tydligaste effekten – men det finns också direkta nackdelar.
– Mer olja kan ge motorskador. Dessutom ökar sågens bränsleförbrukning då motorn går tyngre och förbränner sämre. Det ger kraftigt ökad miljöbelastning. Ingen mår heller bra av att stå i ett blått avgasmoln.
Även motorexperter, bland annat hos Husqvarna, avråder starkt från att blanda mer tvåtaktsolja i bränslet än den rekommenderade mängden.
Tobias Ericson rekommenderar att man väljer en högklassig tvåtaktsolja som tillåter höga effektuttag ur luftkylda motorer.
– Priset är inte avgörande. Viktigast är de arbetsområden tvåtaktsoljan är godkänd för och vilka motortekniska krav den uppfyller. Det framgår av förpackningen eller produktbladet. För den som ändå är osäker finns egentligen bara en sak att förlita sig på: Följ tillverkarens rekommendationer.
VÄLJ RÄTT OLJA
• Välj välkända tillverkare.
• Använd endast olja som är godkänd för luftkylda tvåtaktsmotorer.
• Använd aldrig olja avsedd för vattenkylda tvåtaktsmotorer (TCW) i en luftkyld motorsåg.
• Använd aldrig olja avsedd för fyrtaktsmotorer.
• En för fet oljebränsleblandning kan förstöra funktionen hos katalysatorn om sågen har sådan.
• Undvik äldre tvåtaktsoljor. Nytillverkade, moderna är alltid bättre.
SKOGEN 4/2017