Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
Natur- och kulturturism förväntas växa till 20 procent av allt europeiskt resande de närmaste årtiondena. Branschen beräknas växa nästan tre gånger så fort som den klassiska turistnäringen!
Erfarenheten visar att det ofta underlättar om man har egen mark. Men är du rätt person också?
Du måste vara entreprenör. Att bedriva skogsturism är något helt annat än att odla virke. Du måste vara en entreprenör ut i fingerspetsen. Vara beredd att ta risker, investera och anpassa dig efter nya förutsättningar, se verksamheten med kundens ögon och inte minst älska att arbeta med människor. Eller som en skogsägare utryckte det: Är du inte själv entreprenör måste du i varje fall vara gift med en.
Bara proffs tjänar pengar. För att tjäna pengar på skogsturism måste du kunna erbjuda bra produkter. Håkan Landström som säljer svensk jakt på den internationella marknaden ger exempel.
— Att vara jaktarrangör handlar inte bara om att vara skicklig jägare. Det är ont om bra jaktguider i Sverige, man måste kunna andra språk, vara ”service-minded”, kunna första hjälpen och inte minst vara en god fotograf.
Du måste kunna sälja. Lyckas du marknadsföra dig går det som på räls. Det är i första hand människor från andra länder man skall vända sig till. Svenskar är inte beredda att betala för naturupplevelser på samma sätt. Efter tio år omsätter skogsturismen på Björn Särnmarks fastighet tio gånger mer än virkesproduktionen. Björn berättar:
— Har man en gång hittat sina marknadsföringskanaler återkommer besökarna år efter år. Cirka 70 procent av mina besökare är återvändande turister. Hemsidan är viktig. Men det viktigaste är att ha bra kanaler utomlands. Själv använder jag mig av agenter i Tyskland och Holland.
Inget för ensamvargen. Den som vill kan klara klassisk virkesproduktion med ganska få kontakter. Men turistentreprenören måste samarbeta med många. Skogsägaren Mona Torstensson som tillsammans med sin man driver skogsturismföretaget Kynnefjälls Natur berättar:
— Om vi inte själva tar tag i bygden och skapar arbetstillfällen via naturturism kommer någon annan att göra det. Då kan vi inte längre påverka. Men kan vi få grannen intresserad då finns en större chans att folk kan bo kvar. Ju fler aktiviteter vi kan erbjuda desto lättare är det att få hit turisterna.
Text: Liselott Eriksson