Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
TÖM BRÄNSLETANKEN Gör det utomhus och se till att motorn är kall. Starta motorn och låt den gå tills den stannar av sig själv. Då är så gott som allt bränsle borta ur systemet.
SMÖRJ CYLINDERN Låt motorn kallna och ta loss tändstiftet. Häll en tesked fräsch tvåtaktsolja i hålet och dra försiktigt i starthandtaget några gånger för att fördela oljan. Det förhindrar korrosion.
En tesked olja i tändstiftshålet förhindrar korrosion på motorns cylinderväggar.
RENGÖR TÄNDSTIFTET Rengör tändstiftet med en stålborste och justera vid behov avståndet mellan elektroderna. Normalt ska de vara gråaktiga. Om de är svarta och sotiga tyder det på för fet bränsleblandning. Gulvitt är tecken på för mager blandning. Korta och slitna elektroder avslöjar att ägaren slarvar med tändstiftsbytena.
RENGÖR LUFTFILTRET Eller byt det.
Sågkedjeoljans kanaler får inte vara igensatta med smuts. Missa inte kanalen på svärdet.
SMÖRJ KEDJAN Om du använder vegetabilisk sågkedjeolja ska du tömma oljetanken. Den är mer miljövänlig, men åldras samtidigt snabbare än mineralolja och kan bilda en klistrig film om sågen står oanvänd en längre tid.
Därför är det smart att fylla på med mineralolja vid sista påfyllningen innan sågen ställs undan för ett längre uppehåll. Då slipper du tömma oljetanken.
RENSA KASTSKYDDETS BROMS Det här är sågens viktigaste säkerhetsdetalj. Du kommer åt den genom att avlägsna kopplingskåpan på vars insida den sitter. Både i den och på sågkroppen samlas alltid spån och annat skräp som du bör städa bort ordentligt. Kontrollera bromsens funktion genom att aktivera kastskyddet.
Om bromsdetaljerna är blåanlöpta, går trögt eller har andra defekter ska sågen lämnas in till auktoriserad verkstad.
KONTROLLERA KOPPLINGEN Motorns kraft överförs till kedjan via en koppling som hindrar att kedjan rör sig när motorn arbetar med lägre varv. Om kopplingen hugger eller rycker när kedjan sätts i rörelse är den defekt och sågen kan vara farlig att använda. Detsamma gäller om sågkedjan rycker eller rör sig när motorn går på tomgång. Lämna i båda fallen in sågen på service.
Kedjefångaren måste fungera om kedjan brister eller hoppar av.
KOLLA KEDJEFÅNGAREN Byt ut om den är trasig.
SLIPA KEDJORNA Att såga med en slö kedja är en säkerhetsrisk.
KOLLA SVÄRDET Gör rent sågkedjespåret. Fila ner eventuella grader i anslutning till kedjespåren. Smörj lagren på noshjulet/topptrissan. Kontrollera också att kanalerna för sågkedjeolja är öppna, både på svärdet och där det ansluts mot sågkroppen.
NYSTÄDAT Rengör till sist sågen ordentligt och dra åt alla skruvar. Förvara den gärna på en torr plats.
SKOGEN 11/2015