Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?
Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
Jan Jonasson har en del att jämföra med: ”Som självverksam skogsbrukare har jag sedan 1966 haft 13 motorsågar och tre röjsågar som varit bensindrivna”, skriver Jan.
Men nu har det blivit mer och mer elektriskt: ”När Husqvarna kom med en batteridriven kedjeröjsåg med ryggburet batteri var det ett naturligt steg att pröva denna. Det utföll till stor belåtenhet. All röjning jag gör numera är med den elektriska röjsågen.”
Jan har också förstagallrat mycket med Husqvarnas eldrivna motorsåg 536LiXP, men i somras fick han problem med glapp i batterianslutningen. ”Jag lämnade in sågen för reparation hos min Husqvarnaförsäljare som inte kunde reparera den med mindre än att hela styrenheten skulle bytas. En kostnad på cirka 2 500 kronor.”
Då skruvade Jan själv isär sågen för att se om det gick att reparera den. ”Polskon för minuspolens kontaktyta var uppsliten. Jag kontaktade Husqvarna för att få tag i en ny med tillhörande plasthölje. Det visade sig att de inte tillhandahöll denna reservdel utan att det var hela styrenheten som gällde”, skriver han.
Skrota en två år gammal, i övrigt fungerande såg för detta enkla fel? Resursslöseri, tyckte Jan som utifrån texten Anderson Power på plasthöljet gjorde lite efterforskningar: ”Jag googlade på det och fick omedelbart upp rätt kontaktdon och polsko till en kostnad av 14,50 plus moms. Jag köpte några stycken och bytte den som var trasig. Nu fungerar sågen perfekt. Med tanken på miljön borde ett företag som Husqvarna vara behjälpligt med att tillhandahålla erforderliga reservdelar.”
SKOGEN bad Husqvarna om en kommentar. Så här skriver man:
”Vi gör kvalitetsförbättringar och utvecklar produkter hela tiden och vi avråder från att löda komponenter eftersom återförsäljaren måste säkerställa alla funktioner på en produkt vid en reparation och kretskort med kablage (styrenhet) är känsliga komponenter. På den här produkten har det skett en generationsväxling med uppgraderingar. Det önskar vi erbjuda och det innebär att man behöver byta ut styrenheten.”
Jan Johansson påpekar apropå svaret att inget lödningsarbete behövdes för den aktuella reparationen och att sågen har fungerat klanderfritt efter den.
Han tillägger: ”Den såg jag köpte som ersättning med ny modellbeteckning har förmodligen en modifierad styrenhet. Jag bedömer att dess effektivitet har reducerats med 15 procent jämfört med den reparerade sågen. Jag använder dagligen endast den reparerade sågen av denna anledning.”
SKOGEN 2/2020