Reservdel för 14,50 sparade tusenlappar

26 mars 2020 Det kom ett brev. Jan Jonasson i småländska Lönashult har skrivit till SKOGEN och berättat om sina mestadels posi­tiva erfarenheter av batteridrivna röj- och motorsågar.

Reservdel för 14,50 sparade tusenlappar

Låst artikel för våra medlemmar

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Tidnignen Skogen

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.

  • Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
  • Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
  • Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
  • Digitala skogsfrukostar och seminarier
  • Exkursioner runt om i landet
  • Unika förmåner och rabatter
Se medlemserbjudanden här Köp medlemskap här

Redan medlem?

Är du redan medlem i Föreningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

Jan Jonasson har en del att jämföra med: ”Som självverksam skogsbrukare har jag sedan 1966 haft 13 motorsågar och tre röjsågar som varit bensindrivna”, skriver Jan. 

Men nu har det blivit mer och mer elektriskt: ”När Husqvarna kom med en batteridriven kedje­röjsåg med ryggburet batteri var det ett naturligt steg att pröva denna. Det utföll till stor belåtenhet. All röjning jag gör numera är med den elektriska röjsågen.”
Jan har också förstagallrat ­mycket med Husqvarnas eldrivna motorsåg 536LiXP, men i somras fick han problem med glapp i ­batterianslutningen. ”Jag lämnade in sågen för reparation hos min Husqvarnaförsäljare som inte ­kunde reparera den med mindre än att hela styrenheten skulle bytas. En kostnad på cirka 2 500 kronor.”

Då skruvade Jan själv isär sågen för att se om det gick att reparera den. ”Polskon för minuspolens kontaktyta var uppsliten. Jag kontaktade Husqvarna för att få tag i en ny med tillhörande plasthölje. Det visade sig att de inte tillhandahöll denna reservdel utan att det var hela styrenheten som gällde”, skriver han.
Skrota en två år gammal, i övrigt fungerande såg för detta enkla fel? Resursslöseri, tyckte Jan som utifrån texten Anderson Power på plasthöljet gjorde lite efterforskningar: ”Jag googlade på det och fick omedelbart upp rätt kontaktdon och polsko till en kostnad av 14,50 plus moms. Jag köpte några stycken och bytte den som var trasig. Nu fungerar sågen perfekt. Med tanken på miljön borde ett företag som Husqvarna vara behjälpligt med att tillhandahålla erforderliga reservdelar.”

SKOGEN bad Husqvarna om en kommentar. Så här skriver man:
”Vi gör kvalitetsförbättringar och utvecklar produkter hela tiden och vi avråder från att löda komponenter eftersom återförsäljaren måste säkerställa alla funktioner på en produkt vid en reparation och kretskort med kablage (styrenhet) är känsliga komponenter. På den här produkten har det skett en generationsväxling med uppgraderingar. Det önskar vi erbjuda och det innebär att man behöver byta ut styrenheten.”
Jan Johansson påpekar apropå svaret att inget lödningsarbete behövdes för den aktuella reparationen och att sågen har fungerat klanderfritt efter den. 
Han tillägger: ”Den såg jag köpte som ersättning med ny modell­beteckning har förmodligen en modifierad styrenhet. Jag bedömer att dess effektivitet har reducerats med 15 procent jämfört med den reparerade sågen. Jag använder dagligen endast den reparerade sågen av denna anledning.”

SKOGEN 2/2020

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Stina elektrifierar Komatsu
SkogsJobb