SKOGSKOMPIS.

Lätt att köra, svår att släppa

23 november 2018 En lättkörd skotare för småskaligt skogsbruk, även för självverksamma utan maskinvana. En liten, effektiv och ekonomisk skogsmaskin som gör intryck utan att lämna ­några större avtryck i ­skogen. Kranman Bison 6000X klarar mycket men är lätt att använda.

Lätt att köra, svår att släppa

Låst artikel för våra medlemmar

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Tidnignen Skogen

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.

  • Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
  • Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
  • Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
  • Digitala skogsfrukostar och seminarier
  • Exkursioner runt om i landet
  • Unika förmåner och rabatter
Se medlemserbjudanden här Köp medlemskap här

Redan medlem?

Är du redan medlem i Föreningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

STOR OCH LITEN. Under en intensiv prov­körningsvecka lät vi Kranmans minsta ­skotarmodell Bison 6000X bekänna färg. 

Vi skotade fram det mesta från klent gallringsvirke till grov, barkborreangripen granskog. Hydraulisk midjestyrning mellan vagnen och den separata frontdelen gör faktiskt den sexhjulsdrivna maskinen till en riktig skotare – i litet format. 

Några plock ur den fullmatade till­behörslistan gav dessutom vårt testexemplar egenskaper man annars förknippar med större maskiner, till exempel den nya proffskranen M36 och transportväxel. 

FRAMÅT OCH BAKÅT. Stormaskinkänslan för­stärks också av dubbelkommandot som gör det smidigt att smyga såväl framåt som bakåt i bestånden. Man vrider helt enkelt stolen ett halvt varv, vilket dock kräver en viss fysisk rörlighet i den smala hytten. Plant golv och ergonomisk stol bidrar ändå till en bekväm arbetsmiljö även under längre arbetspass.

Stora hjul med breda däck och sexhjulsdrift ger skonsam framkomlighet på känsliga marker. Robsonrullar som ­hydrauliskt läggs an mot vagnens ­boggihjul fungerade bra även när smetig lera fyllde däckmönstren. 

Maskinens undersida är helt slät och formad som botten på en eka och har dess­utom klättervinklar både fram och bak. Det gör att Bison inte lär hänga upp sig på terränghinder i första taget. 

Trots det gav god markfrigång i kombination med låg maskinvikt och tämligen högt placerad förarplats ibland hisnande upplevelser. Tyngdpunkten vid fullt lass kändes hög.

BRÄNSLESNÅL. Den frontmonterade v-twinmotorn är en tvåcylindrig Honda på 15,5 kilowatt (21 hästkrafter) som matchar maskinens lastförmåga på 1 900 kilo. Två valbara hastigheter för terräng och transportkörningar – med overdrive som tillval – känns väl avpassade och ger låg bränsleförbrukning. 

En riktig bränslemätare i stället för det oskyddade nivårör som sitter på tankens utsida, utom synhåll för föraren, hade dock varit att föredra. 

Ett generöst tanklock underlättar ­bränslepåfyllningen och minskar risken för miljöskadliga spill. Lättåtkomliga och tydligt markerade servicepunkter moti­verar regelbundet underhåll. 

MER LJUS. Arbetsbelysning med ledljus är bra, men hade gärna fått vara fler. Fyra hyttmonterade och en kranmonterad ­strålkastare som standard räckte inte riktigt för att skingra mörkret när hösten kommer. 

På önskelistan skriver vi även upp bromslänk till kranspetsen. Med 4,6 meters räckvidd och en lätt grip längst ut blev det ibland väl mycket irriterande ­fladder innan stockarna nappade. 

En annan anmärkning får avgasröret som till vissa delar är helt oskyddat. Det borde vara lätt att förse det med ett hel­täckande beröringsskydd.

ANVÄNDARVÄNLIG. Bison 6000X är en bra kompis i det småskaliga skogsbruket. Med ett pris som börjar på 327 500 kronor får man mycket maskin för pengarna. Dessutom är den oerhört lättkörd. Vår fotograf, som aldrig tidigare kört en skogsmaskin, lärde sig på en kvart. Att få henne att lämna spakarna tog avsevärt längre tid …

Plus• Kapacitet och smidighet
• Bränslesnål
• Dubbelkommando

Minu• Delvis oskyddat avgasrör
• Arbetsbelysningen
• Kranspets utan bromslänk

KRANMAN BISON 6000X 
Motor: Honda GX630, bensindriven luftkyld v-twin. 15,5 kw (21 hk).
Bränsletank: 20 l.
Bränsleförbrukning: 1,8 liter/tim
Kraftöverföring: hydraulisk sexhjulsdrift. 
Växellåda: hög-låg. Standard 0-7 km/tim. Transportväxel (overdrive 0-14 km/tim) som tillbehör.
Bromsar: två oberoende hydrauliska, ­parkeringsbroms.
Elsystem: 12 v. 
Chassi: helgalvaniserat
Mått: längd 5 600 mm, bredd 1 350 mm, markfrigång 270 mm.
Tjänstevikt: 1 330 kg.
Max last: 1 900 kg.
Kranutrustning: K30-40 (3,4 m), K30-50 (3,5 m), K30-60 (3,6 m), M36 (4,6 m).
Pris: 327 500 kronor inkl moms.

Text: Per Ericsson  
Foto: Brigitti Åström  

SKOGEN 10/2018

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb