Lästips om skogsbilvägar

9 november 2006 "Skogsbilvägar — service, underhåll, upprustning" är en bok från SkogForsk. En informativ handledning om teknik och metoder för drift av vägar. Allt från geometrisk standard till bärighetsförstärkande mattor.

Låst artikel för våra medlemmar

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Tidnignen Skogen

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.

  • Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
  • Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
  • Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
  • Digitala skogsfrukostar och seminarier
  • Exkursioner runt om i landet
  • Unika förmåner och rabatter
Se medlemserbjudanden här Köp medlemskap här

Redan medlem?

Är du redan medlem i Föreningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

Bland rubrikerna märks vägfakta, vägbegrepp, väghållarens ansvar, standardkrav, åtgärder under barmarkssäsong och vinter, att förebygga tjälskador, materialframställning, mattor, bäddar, miljöhänsyn, planering och arbetarskydd.

• Väghållaren ansvarar för att vägen är i farbart skick. Om uppenbara och allvarliga fel på vägen skulle leda till olycksfall kan den som råkat illa ut kräva skadestånd.
• Med- och motlut påverkar framkomlighet och säkerhet. Backarna bör inte vara brantare än 8 procent, enstaka och korta vägavsnitt kan vara 12 procent, men då krävs i regel ansatssträcka och fri sikt.
• Mötesplatserna för virkesbilar bör ha en bredd på 6,5 meter och en längd på minst 65 meter. Fem mötesplatser behövs per kilometer av klass 1 och 2. För klass 3 och 4 gäller två per kilometer.
• Om slitlagret blivit tunnare än 5 centimeter bör man kompletteringsgrusa före hyvling. Packningen syftar till att öka bärigheten samt skapa en hård och motståndskraftig vägyta.
• Var försiktig vid snöplogning utmed virkestravarna, så att inte grus eller sten från dikeskanten plogas in i virket. Premiärploga med försiktighet!
• Avslutningsvis framhålls att vägarna ger en viktig kontakt med allmänheten. ”Allmänhetens bild av skogsbruket i stort påverkas säkert i hög grad av hur man upplever vägen och dess närmaste omgivning. Utnyttja därför olika möjligheter som kan bidra till att skapa positiva associationer till vägen, skogen och skogsbruket.”

Boken, som kostar 110 kronor, kan beställas direkt från SkogForsk.

Stina Liljas

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Elisabeth sköter Svevias hållbarhet
SkogsJobb