Ingen riktig dräpare

29 april 2013 SKOGEN testar. Vinterbil, anser Nissan. Nej, säger vi. För att starta i det svaga motlutet på skogsbilvägen krävdes inkoppling av fyrhjulsdrift. Tidningen SKOGEN har testat en av Sveriges mest sålda pickuper efter att vinterns värsta snöstorm dragit bort. Perfekt läge att testa en Nissan Navara Double Cab.

Ingen riktig dräpare

Låst artikel för våra medlemmar

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Tidnignen Skogen

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.

  • Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
  • Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
  • Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
  • Digitala skogsfrukostar och seminarier
  • Exkursioner runt om i landet
  • Unika förmåner och rabatter
Se medlemserbjudanden här Köp medlemskap här

Redan medlem?

Är du redan medlem i Föreningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

• Stötiga köregenskaper i landsvägsfart. Med en sina 530 centimeter ser Nissan Navara ut som en rejäl arbetshäst. Och att den är det märks på de stötiga vägegenskaperna. Tekniskt är Nissan Navara byggd på ett stålchassi som saknar X-förstyvning. För den saken svarar istället ett antal tvärstag. Vändradien bjuder på supertankerfeeling. Det här är en bil för den som behöver en oöm och lasttålig pickup att ta sig fram på dåliga vägar.

Biltest av Nissan Navara
Vattenkyld resväska. Anblicken under huven ger ett städat intryck.

• Måste stanna för att gå över till fyrhjulsdrift. Vi märkte snabbt att både vägegenskaperna och framkomligheten i dåligt väglag förbättrades avsevärt med tung last. Det krävdes några hundra kilo last på flaket för att starta i motlut. Med tomt flak krävde den normalt tvåhjulsdrivna Nissan Navara fyrhjulsdrift för att komma igång i motlut på vinterväglag. Fyrhjulsdriften manövreras enkelt med ett vred, men övergången till fyrhjulsdrift kräver att bilen stannas.

• Antisladd hade ingen effekt på snö. Manuellt inkopplingsbar ESP ”antisladdsystem” arbetar tillsammans med ABS-bromsarna. På snötäckt underlag hade säkerhetsfunktionen ingen märkbar effekt.

• Lång hjulbas fick bilen att skrapa i marken. Den långa hjulbasen ger en låg rampvinkel, vilket innebär att bilens underrede tar i marken vid passage av skarpa krön. Det gör inte Nissan Navara till någon riktig dräpare i terrängen. Men en frigångshöjd på drygt 23 centimeter gör att den ändå får godkänt.

• Lättväxlad. I förhållande till bilens tjänstevikt på runt två ton känns Nissan Navaras 2,5-liters turboladdade diesel på 140 kW (190 hk) häftigt pigg. Vridet är 450 Nm vid   2000 varv/min och lågvarvsegenskaperna är utöver de vanliga. På högsta växeln drar motorn redan från 800 varv utan att protestera. Att hålla tätortsfart 50 km/tim på högsta växeln vållar inga som helst problem. Den manu-ella växellådan bjuder på sex lättarbetade växlar framåt. För att accelerera krävs att man växlar ner.

• Gott om plats i framsätet. Förarmiljön är en positiv upplevelse. Nissan Navara Double Cab har gott om plats för fötterna. Pedalerna är placerade med ett brett inbördes avstånd, praktiskt för den som kör med arbetsskor. Stolarna är bekväma även på långtur. Sitt-positionen är fördelaktig och ger bra trafikövervakning. Mätartavlorna är stora och lättlästa. Logiskt utformat känns även det rejäla vredet för inkopplingsbar fyrhjulsdrift med diffspärr och lågväxelsegment.

• Trångt baksäte. Baksätet är obekvämt. I förhållande till golvet är sittdynan för lågt placerad och ryggstödet har en nästan lodrät vinkel. När framstolarna är inställda för normalstora personer blir benutrymmet bak nästan obefintligt.

• Liten lastyta. Nissan Navara klarar upp till 900 kilo. Lastförmågan är därmed inte exceptionell. Eftersom dubbelhytten stjäl utrymme får flaket bara en lastyta på 1,5 kvadratmeter. Avståndet mellan hjulhusen är också lite väl nätt för att rymma en europall på tvären. Belysning av flaket står på önskelistan. Däremot får flakets lastförankringssystem ”C-Channel” väl godkänt – en riktigt bra säkerhetsdetalj. Höjden 80 centimeter mellan marken och flaket gör bilen lastvänlig. Nissan Navara King Cab har större lastyta tack vare en kortare hytt och två dörrar.

PLUS
+ Terrängförmåga
+ Förarmiljö
+ Lastförankringsanordning på flaket
+ Flexibel motor
+ Klimatanläggning med bra värme

MINUS
– Svårt känna backväxelns läge
– Kräver fyrhjulsdrift vid start i motlut på vinterväg
– Trångt baksäte
– Stötiga köregenskaper i lands-vägsfart
– Diffus styrkänsla

Priser 2013
Från 286 875 till 455 525 kr inkl moms. Vårt exemplar 346 500 kr inkl moms. Årsskatt   6 075 kronor. Intervallservice: För den som följer serviceboken kostar en intervallservice vid 2 000 mil inkl material 2 960 kr. Montering av icke standardutrustning: Den som är miljösmart monterar en elektrisk motorvärmare. Priset för en sådan inklusive montering uppgår till 4 203 kronor.

Tekniska data
Motoralternativ: 2,5 dCi. Rak fyrcylindrig  dieselmotor med överladdning. 106 kw (144 hk). resp. 140 kw (190 hk). 3,0 V6. Common rail dieselmotor med överladdning 170 kw (231 hk).
Växellådor: 6-växlad manuell alt. 5-stegs-automat. 7-stegsautomat på LE V6. Låg-växelsegment.
Måttuppgifter: Tjänstevikt 1 960–2 150 kg.
Totalvikt 2 805–3 010 kg. Nyttolaster 845–900 kg. Längd 5 296 mm. Bredd 1 850 mm.
Höjd 1 797–1 906 mm. Hjulbas 3 200 mm.
Lastyta Double Cab: Lastlängd 1 511 mm. Lastbredd 1 560 mm.

Göra själv
Byta glödlampor? Ja. Byta motorolja och   filter? Ja. Montera dragkrok? Ja. (Registreringsbesiktning erfordras dock.)

Konkurrenter i klassen
Toyota Hilux 3,0. Land Rover Defender PU 120”. VW Amarok. Mercedes-Benz. Dodge Nitro 2,8 CRD. Chevrolet. Ford Ranger.
 

Test och text: Per Ericsson och Gunnar Isaksson

SKOGEN 4/2013

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb