Hur mycket traktor får jag för pengarna?

2 juni 2012 Vem drömmer inte om att transportera ved och virke utan problem? Men är det verkligen värt att köpa ett nytt skogsekipage när man kan få en begagnad jordbrukstraktor för en fjärdedel av priset?

Hur mycket traktor  får jag för pengarna?

Låst artikel för våra medlemmar

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Tidnignen Skogen

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.

  • Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
  • Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
  • Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
  • Digitala skogsfrukostar och seminarier
  • Exkursioner runt om i landet
  • Unika förmåner och rabatter
Se medlemserbjudanden här Köp medlemskap här

Redan medlem?

Är du redan medlem i Föreningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

En av möjligheterna är alltså att köpa ett ATV-skogsekipage. Men nytt kan det kosta 200000 kronor, samtidigt som en begagnad jordbrukstraktor inte behöver kosta mer än 50000. Och då får man ofta både skogsvagn och praktiska redskap på köpet. Att ATV, som också kallas fyrhjulingar, är populära råder det ingen tvekan om. Under fjolåret såldes snudd på 10000 stycken.
Fyrhjulingen är onekligen häftigare än traktorn, men traktorn har många andra fördelar. Framför allt är den säkrare, och den kan göra så mycket mer än att köra vedlass. Vad sägs om att plöja potatislandet, slå ängarna, sladda vägen, planera tomten, hantera stallgödseln, bära grus och skotta snö? Dessutom blir vedlassen flera gånger större än vad du någonsin klarar med en fyrhjuling till en bråkdel av bränslekostnaden. Och väl hemma på vedbacken kan du låta traktorn driva vedmaskinen.

SKOGEN har undersökt hur mycket jordbrukstraktor du får för pengarna. Vi listar de vanligaste gårdstraktorerna upp till 70000 kronor. Alla traktorerna har tjänstevikter på mellan två och tre ton, vilket ger minimala markskador.

Prisklasser och märken
För 10000 kronor kan man köpa Volvos storsäljare på 1950-talet. De bensindrivna traktormodellerna T24 och T25 samt de något större T31 och T32 är fortfarande användbara som behändiga gårdstraktorer, vilket väl motiverar priset. Dessutom går de utmärkt att sommartid köra på E85.
För 15000 kronor kan man köpa många mindre dieseltraktorer från 1960-talet. De mest framträdande på marknaden idag är    de som var populärast när det begav sig, alltså Nuffield 10/60, Massey-Ferguson MF 35, BM-Volvo 320 Buster, International-Harvester B250 och B414, Fordsons modeller Super Major och Super Dexta samt David Brown 880. Den något äldre BM-Volvo T35/36 är också en mycket uppskattad och eftersökt traktor på begagnatmarknaden.
För mellan 20000 och 30000 kronor finns brukstraktorer som Valmet 565, Massey- Fergusons modeller 175 och den något mindre 135, Volvo-BM 400 samt BMC-Nuffield 4-65. Samtliga tillverkades fram till senare delen av 1960-talet och åtskilliga gör fortfarande aktiv tjänst på många gårdar. Hyfsade exemplar av den några år äldre evighetsmaskinen BM-Volvo 230 Victor platsar i prisklassen.
För 40000 kronor finns mycket som är prisvärt. Förutom fina exemplar av BM-Volvo 350 Boxer finns International-Harvester IH 674 och 1970-talsklassikern Volvo-BM 430. Den östeuropeiska Zetor har alltid haft ett bra begagnatpris i Sverige.
För mellan 50000 och 70000 kronor kan man få välutrustade modeller från 1970- och 1980-talen. Frontlastare var ofta standard, och hydraulsystem med höga flöden gör det smidigt att ansluta en skogskran eller andra hydrauliskt manövrerade redskap. Här finns godsaker som Volvo-BM 700 Turbodiesel, den mindre BM-Volvo T500, BM-Boxerns efterföljare T600 och klassikern BM-Volvo T650. Massey-Ferguson hade flera bra modeller, liksom Fiat, Ford och IH. Men titta även på John Deere, den USA-tillverkade traktorn som länge varit populär i Sverige. Den som letar kan till och med hitta en fyrhjulsdriven traktor i det här prisläget.

Om nåt går sönder
Men vad händer om man behöver reservdelar och service på någon av de begagnade traktorerna? Svaret är: oftast inga problem. Service kan man få på alla maskin- och traktorverkstäder, om man nu inte vill meka själv. Däremot kräver dieselutrustning som pumpar och spridare alltid specialverktyg. Men generellt gäller att de flesta äldre traktorer är ganska enkla att underhålla. På nätet finns företag som levererar delar till de flesta äldre traktormodeller och det nytillverkas en hel del. Dessutom är begagnatmarknaden stor.

Bränsle
Diesel eller bensin – beror på hur mycket du ska köra traktorn. Den som kör mycket föredrar nog en dieseldriven traktor, eftersom bränslekostnaden per timme blir lägre. Men för den som inte kör varje dag räcker gott en äldre bensindriven traktor. Med en bränsleförbrukning på 4 till 6 liter per timme är den okomplicerade Volvo T24 riktigt billig i drift.

Kolla innan du köper
• Känner du dig osäker inför köpet så ta med någon som ”kan” traktorer. Annars är ett gott råd att utgå från traktorns allmänna skick. Är traktorn risig så är risken större att den kan bli ett dåligt köp.
• Andra vanliga traktorbekymmer är eftersatt smörjning som ger glapp i styrningen, speciellt om den gått med frontlastare. Slitna kopplingslameller, mystiska växellägen och missljud från växellådan förebådar att plånboken måste öppnas.
• Och hur var det med däcken? En omgång nya däck med den vanliga dimensionen 16 tum fram och 28 tum bak kostar från 7000 kronor.
• Elsystemen på begagnade traktorer kan ge spänning – fast inte på det sätt man önskar. Laddningen måste fungera och belysning är ett lagstadgat krav.
• Motorns oljetryck bör ligga på minst två till tre kilo när den är varm. Oljetrycket är för det mesta lätt att avläsa, eftersom många äldre traktorer har oljetrycksmätare. Har motorn missljud köper du inte traktorn! Oljefukt på traktorkroppen från främst motor och hydraul är ofrånkomligt, men droppar det så kostar det och du blir värsta miljöboven.
• Och ett sista tips: Följer det inte med en instruktionsbok till traktorn, så skaffa en. Inte bara för att boken ofta är ett festligt och tidstypiskt dokument, utan för att du faktiskt kommer att behöva den för att sköta din traktor.

Och så skogsvagnen
Dina behov och traktorns hydraulsystem avgör vilken skogsvagn du kan ansluta. Under 1960-talet fick nästan alla nya traktorer dubbelverkande hydraulsystem. Det innebar att man kunde ansluta en vagn utrustad med fast monterad och spakmanövrerad griplastare direkt till traktorns hydrauluttag.
Om du har en traktor med enkelverkande hydraulik går den visserligen att bygga om för att få dubbelverkande funktion till vagnens kran. Men det är smidigare att skaffa en vagn vars hydraulik drivs av traktorns kraft-uttag eller av en separat motor på vagnen. Det innebär att vagnen har ett eget hydraulsystem med pump som i sin tur driver kranen. Kapaciteten och lastförmågan är något lägre hos vagnar av den här typen.
Skogsvagn utan kran är ofta ett bra alternativ för den som har en mindre traktor, gallrar klena bestånd eller bara kör hem brännved för eget bruk. Vagnarna är oftast smidiga, lätta att lasta och de minsta modellerna kräver inte att traktorn har lyftdragkrok.

Text och foto: Per Ericsson
Ola Viklund har bidragit med sakupplysningar

Fotnot. Vi har inte tagit med Fergusons äldre mindre modeller, bland annat Grålle, eftersom de idag är mycket eftertraktade entusiasttraktorer. Priserna står därför inte i relation till användbarheten.
Prisuppgifterna är hämtade från flera återförsäljare och omfattar bara produkter från de välkända och etablerade tillverkarna.

Ur SKOGEN 5/12

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Paul är ny virkesansvarig på Skogssällskapet i västra Götaland
SkogsJobb