Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
–Ett batteri som inte används mer än några månader om året kräver annan skötsel än ett normalbatteri. Ställer du undan fordonet över vintern bör du framför allt hålla koll på laddningsnivån, framhåller Nils Bergström.
Ett vanligt standard blybatteri kan förvaras upp till tre månader utan underhållsladdning. Så kallade underhållsfria batterier brukar klara sex månader utan laddning. Men vinterförvaring i fuktig miljö, som till exempel i ett uthus, gör att alla batterier laddas ur snabbare än om de förvaras torrt.
Orsaken är att fukt på batterihöljet leder ström. Om batteriet är smutsigt drabbas det också lättare av urladdning. Ett batteri som förvaras varmt, till exempel i ett pannrum, laddas även det ur snab-bare.
–Bäst för batteriet är att du startar och varmkör motorn då och då, säger
Nils och tillägger att ett urladdat batteri kan frysa sönder redan vid minus sju grader! Ett fulladdat fryser först runt minus 65 grader.
–Blir batteriet urladdat och får stå så under en tid kan man nästan vara säker på att det förstörs. Det här gäller särskilt underhållsfria blykalciumbatterier. De är känsligare för djupa urladdningar än standardiserade blybatterier, vilket beror på att blysulfatet ombildas till olösliga kristaller.
–Beträffande ”underhållsfria” batterier vill jag tillägga att det egentligen inte finns några sådana! Alla kräver skötsel för att fungera. Och så vill jag uppmana till försiktighet vid all hantering av bilbatterier. Kom ihåg att de innehåller en frätande syra och att explosiv gas bildas när de laddas, säger Nils Bergström och förmedlar en checklista för batterier som inte används året runt:
Kontroll
1. Om batteriet inte orkar starta motorn, ladda det i minst 4 timmar med 6 amperes ström-styrka (avläs på laddarens mätare om sådan finns) och försök sedan starta motorn igen. Orkar batteriet ändå inte starta motorn är det förbrukat och måste bytas.
Laddning och hantering
1. Skaffa en modern elektronisk laddare med underhållsfunktion. Den kan vara kontinuerligt ansluten och lämnar alltid exakt laddningsspänning och strömstyrka.
2. Om du har en laddare utan elektronisk laddningsstyrning så var noga med att avbryta laddningen när batteriet är fulladdat. Är en sådan laddare inkopplad för länge finns risk att batteriet ”gasar” eller ”kokar”. Det både luktar och hörs. Dessutom är gasen explosiv! Har kokning inträffat ska syranivån kontrolleras. Fyll på med destillerat eller avjoniserat vatten. Vanligt kranvatten eller svavelsyra förstör batteriet.
3. Om du har en nyare fordonsmodell, kontrollera först med instruktionsboken innan du börjar ladda. Nyare fordon har ofta känslig elektronik.
4. Laddning bör ske med låg och jämn strömstyrka och spänning. Använd aldrig mer än 10 amperes ström för att ladda ett vanligt bilbatteri.
5. Är batteriet utrustat med avtagbara lock över cellerna så ska dessa vara öppna under laddningen.
6. Ventilera väl om du laddar batteriet i ett slutet rum.
7. Bryt alltid laddarens nätspänning innan du lossar laddarens klämmor på batteripolerna. Under laddning bildas explosiv knallgas i batteriet. En gnista i närheten av batteriet kan orsaka en olycka.
8. Använd helst handskar och ögonskydd när du handskas med bilbatteriet. Syran är frätande. Får du syra på huden, tvätta snarast med tvål och rikligt med vatten. Syra i ögonen kräver att du kontaktar läkare.
Förvaring och underhåll
1. Ladda alltid batteriet fullt om du inte skall använda det på ett tag.
2. Gör rent. Smuts och fukt påskyndar urladdning hos ett batteri som inte är i bruk.
3. Ett fulladdat batteri går bra att förvara i minusgrader. Väljer du att plocka ur batteriet så förvara det torrt och svalt.
4. Batterier som förvaras i rumstemperatur bör underhållsladdas minst varannan månad.
5. Rengör och smörj in batteriets polbultar och fordonets batterikabelskor med vaselin eller tunn rostskyddsspray.
6. Var miljömedveten. Inga uttjänta batterier i garage eller uthus. Lämna till återvinning.
Gör inte så här…
1. Så kallad ”väckning” av batterier som inte tar laddning kan vara direkt farligt. Batterier har exploderat när man försökt ”väcka” dem genom att ansluta en högre spänning! Tar batteriet inte emot laddning är det förbrukat, byt ut det.
2. Kraftiga boosterladdare kan vara direkt skadliga eller orsaka att batteriet exploderar!
3. Upprepad ofullständig ”snabbladdning” förkortar alltid livslängden hos ett batteri.
4. Överladdning, som kan orsakas av för lång laddningstid med äldre laddare utan automatisk laddningsövervakning kan medföra kokning och hög temperatur som gör att batteriet förstörs.
5. Undvik att arbeta med verktyg i närheten av oskyddade batteripoler. Kortslutning innebär explosionsrisk.
6. Rök aldrig i närheten av ett batteri som laddas. Gasen som bildas under laddningen är explosiv!
Ur SKOGEN 12/2012