Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?
Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
Ett tillbehör som skruvas fast på dunken och ser till att bränslenivån i tanken alltid blir korrekt. Inte en droppe på fel ställe.
Kommer du ihåg de gamla trattarna med silduk i botten? Det var på den tiden då man blandade bränslet själv och då föroreningar snarare var regel än undantag. Nu kör de flesta med färdigblandat och då är det självklart att gå över till pålitliga hällpipar som ser till att bränslet hamnar i sågen och inte någon annanstans.
Det finns billigare, och plastigare, varianter för runt hundralappen. De fungerar initialt men när stängningsfjäder blir utmattad kombinerat med att gummipackningen torkar, är den enkla hällpipen närmast att likna vid en bränslespridare.
Dubblar man priset, SKOGEN testade Aspen-hällpipen för 249 kronor, kommer man upp i en klass som håller tätt i längden. Med hjälp av den konformade tankningspluggen passar den alla tänkbara tanköppningar utan bränslespill. Tanka tryggt helt enkelt. Effektivare än hårdplast mot metall.
Kör du både motorsåg, röjsåg och gräs-klippare gäller det att vara lite extra försiktig med hällpipar. För att vara på den säkra sidan att inte tvåtakts- och fyrtaktsbränsle ska förorenas rekommenderas att skaffa två ”fylltrattar”. En till röd dunk och en till blå dunk. Har man problem med färgseendet får man vara extra noggrann med att läsa texten på respektive dunk.
Text och foto: Lars Davner
SKOGEN 12/2011