Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
ATV står för All Terrain Vehicle. Tanken har varit att man lätt ska ta sig fram i väglöst land. I Sverige började fyrhjulingen dyka upp under senare delen av 1990-talet. Japanska Honda och Suzuki kan räknas till de första. Försäljningen tog fart 2001. Rekordåret hittills är 2007. Då såldes det i runda tal 13000 maskiner. Under fjolåret hamnade siffran på 9500 sålda fyrhjulingar.
En av orsakerna till de stora försäljningssiffrorna är det tämligen breda utbudet, inte minst av billiga maskiner. Från drygt 5000 kronor erbjuder åtskilliga varuhus fyrhjulingar som levereras i kartong. Maskinerna i de här prisklasserna är undantagslöst tillverkade i Asien. De importeras ofta av mer eller mindre oseriösa firmor som efter ett köp inte står till hands med vare sig service eller reservdelar. Dessutom är inte alla Asientillverkade fyrhjulingar fyrhjulsdrivna! Här gäller det alltså att se upp!
I snäppet upp finns nöjesmaskiner med hyggligt starka motorer. Här pratar vi om prisklasserna 40 000 till 80 000 kronor. Men inte heller här är det givet att alla maskiner är fyrhjulsdrivna trots finesser som låg- och högväxel med mera. Finesserna appellerar till bra terrängegenskaper, vilket knappast blir fallet med endast två drivhjul.
ATV för skogs- och jordbruksjobb är fyrhjulsdrivna och har bland annat diffspärr för maximal framkomlighet i terrängen. För bästa dragförmåga ska den också ha en motor på minst 500 kubik. Priset här börjar på 90000 kronor för en maskin i standardutförande. Tillval som servostyrning, lågväxel, bukplåtar, hydraulbromsar med mera avslöjar djupet i kundens plånbok. En fullutrustad basmaskin för skogsbruk kan ha en prislapp från 110000 till drygt 140000 kronor, med momsen inräknad. Men för att kunna använda den i skogsbruket måste du ha en vagn också. Och faktiskt ytterligare utrustning. Det är den investeringskostnaden som får vägas mot den praktiska nyttan.
De utrustningsförslag vi fått för ett komplett så kallat ATV-skogsekipage, eller ATV med skogspaket, skiljer sig inte så mycket mellan de olika handlarna. Även priserna ligger tämligen lika.
Basen i de flesta ATV-skogsekipage utgörs av en fyr-hjulsdriven fyrhjuling med en motoreffekt över 25 hästkrafter. Vagn med stödben, parkeringshjul, boggi och grovmönstrade hjul, lastkapacitet 800 till 1300 kg. Mekanisk wirekran med teleskopiskt utskjut. För att få skogs-ekipaget komplett måste fyrhjulingen kompletteras med plåtar för buk- och drivaxelskydd samt bröstplåt eller frontbåge. Notera att elvinschen med fästplattor som behövs för att driva kranen och den mekaniska lastningssaxen är extra tillbehör liksom främre lasträcke, hållare för motor- eller röjsåg samt arbetsbelysning och eluttag för dessa. Förstärkta bakre fjädrar och drivhjulskedjor rekomenderas. Riktigt tuffa tag kräver även nedväxlingsdrev till växellådan. Monteringskostnader tillkommer på ovanstående kompletteringsutrustningar.
Priset då? Ja, med mekanisk wirekran hamnar det ekipage som beskrivs här ovan på runt 160000* kronor med moms. Den som graderar upp basmaskinen med en vagn som har hydraulisk griplastare kommer knappast under 240000* kronor om momsen räknas in.
Vid ett så här stort ekipage rekommenderas att vagnen har fyrhjulsdrift samt hydraulisk ramstyrning, där den sistnämnda kostar cirka 16000 kronor extra.
Även om det går att finna ATV-skogsekipage för summor som betydligt understiger de som nämns här ovan, så vill vi avråda från köp. Trots en avsevärd investeringskostnad är det bättre att slå till om man kan satsa på kvalitet och service. Välrenommerade ATV-tillverkare som BRP, Honda och den svenska ATV-utrustningstillverkaren Kranman, för att nämna några exempel, lämnar dessutom omfattande garantier på sina produkter.
Text och foto: Per Ericsson – Bildmaterial från tillverkare
* Prisuppgifterna är hämtade från ett flertal återförsäljare och omfattar endast produkter från de välkända och etablerade tillverkarna. Den spretande floran av så kallade ”Kinamaskiner” med tillbehör
ingår inte.
Ingen leksak. Rolig men knappast ofarlig. Fyrhjulingen är olycksdrabbad. Sedan 2007 har ett tjugotal dödsfall med fordonstypen inträffat i Sverige. Oftast har föraren missbedömt stabiliteten som i kombination med hög fart legat bakom olyckan. Även så kallade överstegringsolyckor, där fyrhjulingen välter bakåt, inträffar när den används som arbetsredskap. Vid många av de rapporterade olyckorna där ATV är inblandade har föraren varit onykter.