Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
Can-Am: Bättrar på köregenskaperna
Detta ATV-märke ökade mest under 2012. Plus 24,2 procent för Can-Am från kanadensiska BRP. Årets nyheter består av fyra modeller.
Två mindre modeller: I klassen med 500- kubiksmotorer, som i de allra flesta fall är fullt tillräckliga i skogsbruket, finns modellerna Outlander 500 DPS samt den mer terrängbetonade och något längre Outlander Max 500 DPS.
Inför 2013 har BRP främst slipat på köregenskaperna. Båda modellerna har det nyutvecklade SST G2-chassit som förbättrar maskinernas geometriska egenskaper.
Andra nyheter är en mjukare trestegsservostyrning, en främre differential med viskolåsning och tolvtums gjutna aluminiumfälgar.
Båda modellerna får 20 cm längre hjulbas, vilket ökar stabiliteten i kuperad terräng.
500 DPS-modellerna har även kompletterats med multifunktionsräcken där man enkelt och snabbt kan fästa olika tillbehör.
Med 46 hästkrafters Rotax-motor anser man sig ha den starkaste motorn i klassen.
• Pris: Utan tvekan är båda de mindre modellerna konkurrenskraftiga då priset landar under 100 000 kr. 85 500 respektive 93 500 kr inklusive moms.
Två större modeller: Outlander T3 Max 500 DPS och Outlander T3 Max 650 XT får en hel del nyheter under 2013.
I grunden är Outlander T3 en standard-Outlander som fått traktorspecifik modifiering. Det innebär att bägge T3-modellerna får EU-typgodkännande som traktor och därmed får framföras på allmän väg.
De nya T3-modellerna har Rotax V-twinmotorer på 500- respektive 650-kubik. Standard är även en fjärrstyrd vinsch med 1360 kilos dragkraft. I övrigt överensstämmer utrustningen med de mindre Outlander-modeller.
• Pris: Outlander T3 Max 500 DPS kostar 109 250 kr och den större modellen 650 XT går på 126 400 kr.
Försäljningen av ATV (fyrhjulingar) tog fart 2001. Rekordåret 2007
registrerades runt 15 000 maskiner. Med den ekonomiska krisen
kom en kraftig nedgång som följdes av en svag uppgång i fjol.
Då registrerades drygt 7000 stycken.
Källa: Transportstyrelsen • Ill: Per Thorneus/Pictoform
Honda: Satsar på rak bakaxel
Arbetsmaskiner för skogsbruket blir en nisch när Honda återupptar samarbetet med utrustningstillverkaren Kranman.
Skogsbruksperspektivet märks bland annat på ett antal ändrade konstruktionslösningar. Främst gäller det valet av rak bakaxel som jämfört med delad ger stora fördelar när dragkulan belastas tungt, inte minst säkerhetsmässiga.
Honda använder heller inte transmissioner med remvariatorer i sina ATV, avsedda för arbetsbruk. Istället är de utrustade med mekaniska eller hydrauliska växellådor, vilket enligt fabrikanten ger större stryktålighet och lägre bränsleförbrukning.
420-kubikare: TRX420 med kort chassi är en smidig maskin med hög dragkraft. Finns i fyra varianter med eller utan styrservo och med olika växellådor.
Som nyhet för 2013 finns även en svensktillverkad timmervagn, LT10, med lastkapacitet på 1000 kg. LT10 har pendlande boggi och kan utrustas med svängbar vajerkran och stödben.
• Pris: Komplett med utrustningspaket som bland annat omfattar skyddsplåtar och vinsch hamnar priset på 57 375 kr.
500-kubikare: Honda TRX500 finns i två utföranden, båda med styrservo. TRX500FPA är marknadens enda ATV med hydrostatisk framdrift, medan TRX500FPE har en femväxlad växellåda som växlas med hjälp av tryckknappar. Båda har skyddsplåtspaket som tillbehör, och kan utrustas med fasta eller flyttbara vinschar.
TRX500-modellerna har en motoreffekt under 30 hästkrafter. Istället för hög effekt prioriterar Honda god segdragningsförmåga. Ett miljötänk som gör det möjligt att dra tunga lass utan att tappa markgreppet.
Låg utväxling hos 500-modellerna ger bra motorbroms. En säkerhet för den som kör tunga lass i medlut.
Även till TRX500-modellerna finns en ny vagn, LT15, som klarar 1500 kg. Utrustning i övrigt är densamma som för den mindre LT10-vagnen.
• Pris från 87 400 kr.
Ny samarbetspartner: Inför 2013 har Honda återupptagit samarbetet med utrustningstillverkaren Kranman. Det innebär att man kan erbjuda kunderna ett komplett ATV-skogsekipage som består av en TRX500, skyddsplåtar, vinsch samt en Kranman T-1750 hydraulisk griplastarvagn med drivning. Vagnen har ramstyrning och hydraulisk vinsch som standard. Som tillval finns tvåspaksreglering och 90 cm utskjut på kranen. Hydrauliken drivs av en elstartad motor monterad på vagnen.
Garanti: Honda lämnar 5 års full garanti på ATV, och 10 års garanti på vagnarna LT10 och LT15.
• Priset för det nya skogsekipaget i basutför-ande börjar på 250 000 kr.
POLARIS: Kraftsamlar på ”side-by-side”
Marknadsledande Polaris satsar hårt i segmentet side-by-side.
Storsäljaren: Polaris Sportsman 500 H.O. Forest har hittills sålts i över 1,3 miljoner exemplar. Det gör den till världens mest sålda ATV genom tiderna. En nyhet för samtliga Classic Sportsman-modeller är att AWD automatiskt kopplas in även vid backning. Både Polaris Sportsman 500 H.O. Forest och den större Sportsman 800 EFI Forest är möjliga att registrera som terrängvagn eller EU-traktor.
• Priserna för de här bruksmaskinerna landar på 74 875 kr respektive 87 375 kr.
Arbetsmaskin: Polaris Sportsman 800 6×6 presenteras som maskinen för gårds- och skogsbruk. Enligt tillverkaren är modellen den enda 6-hjuling på världsmarknaden som kan registreras som lätt terrängvagn eller EU-Traktor.
• Priset ligger på 149 900 kr.
”Side-by-side”: Marknaden för de så kallade ”side-by-side” maskinerna, där två personer åker sida vid sida, växer för varje år. I USA ökade den med 40 procent under 2012.
En side-by-side har samma framkomlighet och dragförmåga som en 4-hjuling, men manövreras med ratt och pedaler. De flesta side-by-side är möjliga att registrera som EU-traktor och får köras på allmän väg.
Suzuki: Tror på äktsvenskt
Ingen kan missa att Suzuki gjort en specialmaskin för den svenska marknaden. Designen är blågul när ”Big Swede” presenteras.
Två modeller: Det ovanliga greppet med äktsvenskt är riktigt festligt. Den svenska flaggan vajar från fyrhjulingens front till bakskärmarnas slut! Tittar man under den uppseendeväckande designen hittar man en specialversion av den beprövade Suzuki King Quad. Big Swede, den största maskinen med 750-kubiksmotor, är direkt utvecklad för de svenska skogarna.
Behöver man inte riktigt så mycket kraft finns en 500-kubikare som bara heter Swede. Modellen har blå bottenlackering, samma dekaluppsättning och nästan samma extrautrustning som Big Swede.
Nyheter: Pernilla Wahlberg vid KGK Motor berättar vilka nyheter som tagits fram för att passa i skogen. Hon framhåller bland annat helt nyutvecklade bumpers fram och bak. De är av grov modell och gör det enkelt att bygga på olika typer av skogsutrustning. Pernilla framhåller också att frontmonterad vinsch är standard liksom en höjningssats som ger 5 cm extra i ökad markfrigång. Big Foot-utrustning med förstärkta stålfälgar ger tillsammans med 1-tums spacers runt om både ökad kapacitet och stabilitet.
–Däck med ”BearClaw” mönster minskar risken för markskador genom slirning. Höjningssatsen i kombination med BigFoot-hjulen ger Big Swede en markfrigång på 35 cm, vilket är mer än många andra ATV.
Maskin för skogsproffs: I samarbete med den svenska utrustningstillverkaren Kranman har Suzuki tagit fram Kranman Edition, en 8-hjuls-driven ATV för skogsbruk. Modellen riktar sig framför allt till de som arbetar med professionellt skogbruk.
Kranman Edition består av en topputrustad Suzuki LT-A 750, alternativt LT-A 500 XP. Båda har servostyrning och förstärkt fjädring, samt en fyrhjulsdriven Kranman T 1700 skogsvagn med full hydraulik och griplastare.
• Priser: Big Swede: 129 900 kr. Kranman Edition: 199 375 kr
Yamaha: Prioriterar hög markfrigång
Yamaha är sedan många år stadigt förankrat i toppen på marknaden. Yamaha Grizzly tillhör klassikerna bland ATV för skogsbruk.
Lars Zackrisson vid Yamaha Motor berättar att han sedan flera år är en av dem som utvecklar tillbehör för skogsbruk speciellt anpassade för Yamaha Grizzly.
–Då jag själv är skogsägare och använder ATV i skogsbruket får jag kunskaper om vad som krävs för att maskinen skall bli ändamålsenlig. Jag gör en hel del skötselåtgärder själv vilket ger ett bra kvitto på hur olika utrustningar fungerar i verkligheten. Förutom Grizzlyn använder jag en vajerkransutrustad Leja Proffsvagn med centrerad boggi som jag själv varit med och utvecklat.
Lågväxel: Lars pekar framför allt på några saker som han anser gör Yamaha ATV särskilt lämpad för skogsbruk.
–För att kunna dra tunga lass i skogen måste man ha lågväxel. I kombination med äkta fyrhjulsdrift och ett transmissionssystem med konstant ingrepp ger det unika möjligheter att få motorbroms. Att fyra hjul bromsar, som på Yamaha Grizzly, är mycket viktigt ur säkerhetssynpunkt.
Elektriskt styrd differentialspärr som ger full fyrhjulsdrift även när maskinen svänger är ytterligare en finess som Lars Zackrisson gärna framhåller.
Till skillnad från flera andra ATV-märken som skogsbruksanpassat maskinerna med hel bakaxel håller Yamaha fast vid den delade på sina Grizzlymodeller. Anledningen är att man prioriterar hög markfrigång och förarkomfort.
Kombifäste: En utrustningsdetalj för skogsbruk som Lars gärna framhåller som en nyhet är vinschens kombifäste.
–I samarbete med Leja har vi utarbetat ett unikt fästsystem där vinschen kan flyttas till olika positioner på fyrhjulingen eller vagnen.
Spekulanter på en Yamaha kan välja mellan en mängd märkesanpassade lösningar och tillbehör, samt inte minst skyddsbåge.
• Priser för olika modeller av Grizzly: 450 IRS – 69 900 kr, 450 EPS – 84 900 kr, 550 IRS – 79 900 kr, 550 EPS – 99 000 kr, 700 EPS – 109 900 kr.
LEJA proffsvagn, en boggivagn med bankar, stödben och timmerkran kostar 23 625 kr.
Artic Cat: Från snön till skogsbacken
Artic Cat, mest känt för snöskotrar, marknadsför i år en ATV-modell som kan bli intressant i det småskaliga skogsbruket.
Med en 700-kubiks motor kan Artic Cat TBX 700i XT bli en utmanare till de mer väl-etablerade märkena. Maskinen, som är möjlig att traktorregistrera, har en vikt runt 365 kg. Det tippbara bakre flaket klarar 136 kilo nytto-last, vilket är mer än vad många andra maskiner klarar av. Vinsch ingår i standardutrustningen. Styrservo och alufälgar är där-emot extra utrustning.
Handtagsvärmare och handkåpor finns i ett praktiskt vinterpaket. För snöröjning kan ATV:n kompletteras med en 150 cm snöplog.
Vid köp av en ny ATV från 400-kubik och uppåt är maskingarantin tre år. Representeras i Sverige av KGK Motor.
• Pris: 135 900 kr.
Motor: 4-takts vätskekyld bensinmotor. Slagvolym: 695 kubik. Växellåda: Automatisk CVT med EBS, låg/hög/back/neutral. Drivning: 2 eller 4-hjulsdrift med differentialspärr. Bromssystem: Hydrauliska skivbromsar runt om. Längd: ca 2, 5 m. Bredd: ca 1, 2 m. Markfrigång: 279 mm. Lastkapacitet: fram 45 kg, bak 136 kg. Tjänstevikt: 357-376 kg.
SKOGEN 4/2013