BEGAGNAT.

Fynda begagnat – men kolla noga

7 juli 2020 En märkessåg med några år på nacken kan vara ett bättre köp än en sprillans ny lågprismodell, tycker motorsågsexperten Per Skutberg. Men det gäller att kolla skicket noga och leta efter dolda fel.

Fynda begagnat – men  kolla noga

Låst artikel för våra medlemmar

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Tidnignen Skogen

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.

  • Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
  • Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
  • Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
  • Digitala skogsfrukostar och seminarier
  • Exkursioner runt om i landet
  • Unika förmåner och rabatter
Se medlemserbjudanden här Köp medlemskap här

Redan medlem?

Är du redan medlem i Föreningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

Per Skutberg som driver Servicecentralen i Östersund har sålt och servat motorsågar i mer än 20 år. Här delar han med sig av sina erfarenheter och ger dig några råd så att köpet av en begagnad såg blir ett riktigt kap.

Per SkutbergPer SkutbergVälj bort lågpris Regel nummer ett är att välja bort begagnade lågprissågar av mer eller mindre okända fabrikat. Välj en märkessåg. Även som begagnad är den i grunden bättre än en lågprissåg. 
Sikta också gärna på en proffsmodell. Den är en kvalitetsprodukt för högt ställda krav, har tillförlitlig säkerhetsutrustning och bästa möjliga ergonomi. 
Du får helt enkelt mer såg för pengarna – även om motorsågen är begagnad. Dessutom får du tillgång till service och rådgivning som inte finns för lågprissågarna.

Åldersgräns Satsa helst på en såg som är yngre än 20 år. Det har inte med så mycket med slitage att göra, utan handlar om tillgången på reservdelar. Sågens tillverkningsår är inte alltid helt lätt att få fram, men leta efter små runda markeringar i plastkåpor och gjutna detaljer. På vissa sågar finns även små produktskyltar som kan ange tillverkningsår.

Granska noga Kontrollera sågens yttre. Sådant som att kåporna inte är spruckna, att reglage, skruvar och lås är på plats och att handtagen har rätt form och samverkar med avvibreringen kan verka som självklarheter, men det är inte ovanligt att en motorsåg har kommit under ett träd som fälls eller helt enkelt backats över. Resultatet behöver inte bli katastrof, utan små skador som kan påverka sågens säkerhet och funktion. 
Du kan bortse från svärd och kedja. De är förbrukningsartiklar.

Dolda fel Öppna även kåporna. Innandömet kan avslöja en hel del, till exempel att en såg ingrodd med kåda, smuts och olja kan ha gått många timmar eller haft ett hårt liv. Ett fräscht luftfilter är ju bra, men titta även i filterhuset. Om det är smutsigt har luftfiltret sannolikt varit felmonterat eller trasigt, vilket inte är bra varken för motorn eller miljön. 
Om du har tillgång till verktyg rekommenderar Per Skutberg att du monterar loss ljuddämparen. 
Ta en ficklampa och lys in i cylindern. En titt genom avgasporten kan ge en bra uppfattning om motorns kondition. Här kan man upptäcka skador som kanske inte nödvändigtvis betyder att motorn havererarat helt men som ändå ger lägre effekt eller andra bekymmer. Kolven och cylinderväggen ska vara blanka. 
Repor eller missfärgningar tyder på varmgång, eller att man haft för lite olja i bensinen. Det kan också vara tecken på en mekanisk skada. 
Att byta kolv och cylinder på en skadad motor kan kosta mer än 3 000 kronor. Lägg hellre den slanten på en frisk begagnad såg.

Säkerhet Starta motorn och kolla säkerhetsutrustningen. Kastskyddets rörelse ska vara distinkt. När det löser ut ska kedjebromsen direkt stoppa kedjans rörelse, även vid kraftigare gaspådrag. 
En ofta förbisedd men minst lika viktig säkerhetsfunktion är kopplingen. Den svarar för att kedjan inte rycker eller matas fram då motorn går på tomgång. 
Gör kedjan det tyder det på att kopplingen hugger eller kärvar, eller att motorn har för högt tomgångsvarvtal. 
Vid försiktigt gaspådrag ska kedjan heller inte rycka upprepade gånger, utan starta med en jämn rörelse. Kontrollera också att kedjefångaren är hel. 
 
SKOGEN 5/2020

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Paul är ny virkesansvarig på Skogssällskapet i västra Götaland
SkogsJobb