Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
Tar sig fram. Att åka fyrhjulsdrivet behöver inte kosta en förmögenhet. Det bevisas av Dacia Duster 4×4. Ett pris som landar på mindre än hälften jämfört med de vanligaste fyrklösarna gör att entreprenörer, skogsägare och andra med transportbehov pratar allt mer om modellen som ett intressant alternativ för dem som behöver ett fordon med god framkomlighet.
Den så kallade Black Shadow-versionen som vi har testat har även attityd och utrustningsnivå som kan attrahera andra grupper, då gränsen mellan arbets- och familjebil suddas ut.
Dacia representeras i Sverige av Renault och säljs i Volvos anläggningar.
Några hästar till. Under motorhuven på vår testbil finns en tvärställd, fyrcylindrig turbodiesel på 1 461 kubikcentimeter. Motorn uppfyller avgasreningskraven för Euro 6. Med en effekt på 80 kilowatt (110 hästkrafter) har den prestanda som motsvarar bilens tjänstevikt på 1 395 kilo.
Fast med tanke på att Duster får dra 1 500 kilo på kroken hade några hästkrafter till varit önskvärt.
När det gäller bränsleförbrukningen uppger Dacia att den manuellt sexväxlade Duster i det testade utförandet drar 0,47 liter per mil vid landsvägskörning, men så låga siffror nådde aldrig vi. Vinterväglag, låga temperaturer, kallstarter, vinterdäck och många elförbrukare inkopplade gjorde att förbrukningen landade närmare 0,6 liter.
Drag på förarplatsen. Förstärkt kaross helt tillverkad i stålplåt, sidokrockkuddar på förar- och passagerarplats och ett flertal aktiva system såsom ESC-antisladd ger säkerhet och en stadig bil på vintervägarna.
Däremot var karossen inte riktigt tät.
Ett kallt drag från kardantunneln i höjd med höger fotled gjorde sig påmint på förarplatsen.
Karossens undersida är föredömligt bra rostskyddad. Frigångshöjden på 21 centimeter är väl godkänd. Den kraftiga bukplåten under motorn och en tämligen slät undersida utan smutssamlande hyllor kompletterar Dacia Dusters terrängkompetens.
Individuella hjulupphängningar med MacPherson-system runt om ger ärliga vägegenskaper.
Mörkerkörning är däremot inget för Dacia Duster. Helljuset hör till de sämsta vi har upplevt. Halogenlamporna har dålig effekt och bilen är beroende av extraljus.
Upphöjd komfort. Förarplats med högre position ger bra överblick över trafiken och förarmiljön är logisk. Reglagen sitter där det förväntas. Mätartavlorna är stora och lättlästa. Färddatorns skärm är en sjutummare med navigering, multimedia, backkamera och andra funktioner. Den kunde gärna ha varit större och de som drar tunga släp kommer att sakna funktionerna för motor- och oljetemperatur.
Klimatanläggningen hanteras med tydliga vred. Det är betydligt mer trafiksäkert än digitala funktioner på en pekskärm som stjäl uppmärksamhet. Även fyrhjulsdriften manövreras enkelt med ett vred.
Lite väl varmt. Sätena är klädda i oöm textil, läder finns som tillval. Elvärmen i framsätena upplevde vi ibland som väl så effektiv – reglagets på- och avfunktion borde kompletteras med ett mellanläge som ger lägre värmeeffekt.
Inläggmattor av gummi ger lättstädad miljö efter grova kängor. Baksätespassagerarna kan glädjas åt ett tämligen bra benutrymme och nackstöd på samtliga säten. Ljudnivån i kupén är samtalsvänlig, men kraftigare gaspådrag gör motorn påmind.
Bagageutrymmet är generöst, med nedfällt baksäte ryms 1 604 liter. I stället för reservhjul var vår testbil var utrustad med kompressor och en däcktätningssats. Frånvaron av reservhjul ger plats för mer bagage.
Väl godkänd. Efter att ha testat bilen under två tuffa vinterveckor kan SKOGEN konstatera att den levererar. Inte minst möjligheten att köpa en ny bil med tre års garanti och ändå ha pengar över till annat tilltalar.
Samtidigt innebär det låga priset förstås en del kompromisser. Till exempel trumbromsar på bakaxeln tycker vi inte är helt tidsenligt på en modern, fyrhjulsdriven bil. Vi ger ändå Dacia Duster betyget väl godkänt, även om brister som inte ska förekomma i en bil år 2017 naggar kvalitetskänslan.
• Priset
• Köregenskaperna
• Rostskyddet
• Otät kaross
• Uselt helljus
• Svag i vissa lägen
2017 DACIA DUSTER 4X4
Motor: fyrcylindrig commonrail turbodiesel, 1 461 cm3.
Avgasreningskrav: Euro 6.
Effekt: 80 kW (110 hk).
Tjänstevikt: 1 395 kg.
Längd: 4 315 mm.
Bredd: 1 821/2 000 mm.
Höjd (olastad): 1 634/1 695 mm.
Växellåda: manuell sexväxlad.
Spec bensinförbrukning: 0,47 l/mil.
Spec koldioxidutsläpp: 123 g/km).
Inköpspris: från 127 900 kr inkl moms. Den testade toppmodellen Black Shadow diesel kostar 164 900 kr inkl moms.
Oljebyte: 1 327 kr plus arbetskostnad.
Service 2 000 mil: 2 173 kr.
Service 4 000 mil: 2 173 kr.
Service 6 000 mil: 3 156 kr.
Prisex vanliga reservdelar vid byte på verkstad: ljuddämpare 1 111 kr, bromsbelägg fram 800 kr, bromsband bak 1 405 kr, oljefilter för motor 141 kr, styrled P-ända 804 kr/st, stötdämpare 1 002 kr/st, strålkastare 2 944 kr/st. Arbetskostnader tillkommer.
Text: Per Ericsson
Foto: Brigitti Åström
SKOGEN 4/2017


