Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
ANONYM. I samband med testet av Suzukis fyrhjuling Kingquad (se nummer 1/2017) passade SKOGEN även på att utvärdera en timmervagn i lågprisklassen. Den är tillverkad i Kina och saknar specifikt produktnamn, men marknadsförs i Sverige av ett flertal atv- och maskinleverantörer som ”galvaniserad boggitimmervagn med handvinsch” eller ”timmerboggi med kran”.
Vagnen är av varmförzinkat stål och har 22-tumshjul, pendlande boggi och lastkapacitet på 800 kilo. Lastytan kan varieras 79 centimeter genom att centralramens längd justeras.
Den mekaniska kranen har rejält tilltagen spärranordning.INSTABIL. Det är en relativt billig vagn. Priset ligger på strax under 10 000 kronor med moms, men något riktigt bra köp är den inte. Under testet stötte vi på flera brister, både när det gäller funktioner och kvalitet. Till exempel anges att den mekaniska kranen med handvevad vinsch har en maximal lastkapacitet på 80 kilo, men även vid så låg kranbelastning blir vagnen instabil i sidled. Den vill gärna tippa, eftersom den saknar stödben som stabiliserar vid lastning från sidan. Säker lastning med kranen får därför göras bakifrån.
Kranbommens rörelse i sidled regleras med kättingar. Rörelsen spärras genom att en fjäderbelastad sprint placeras i förutbestämda hål på en rörlig platta. Konstruktionen är bristfällig, inte minst då spärranordningen är fäst i kranpelaren med fyra små stjärnskruvar vars godstjocklek bara är fyra millimeter. När kranen rör sig i sidled utsätts de för påfrestningar som de inte är dimensionerade för och redan efter ett fåtal lass var de kraftigt slitna.
HOPPAR UR. Vidare hoppade vagnens bakre laststakar ur sina hållare flera gånger i ojämn terräng, även när vagnen var tom, eftersom bakdelen även i lägre farter har en tendens att studsa. För att kontrollera att stakarna satt kvar under färd krävdes ständig uppmärksamhet även bakåt. Det är absolut inte godtagbart ur säkerhetssynpunkt.
Fyra underdimensionerade skruvar håller kranbommens spärranordning på plats. Notera de begynnande rostangreppen i bildens övre högra del.Även draganordningens infästning i vagnens centralram är bristfällig. Mot slutet av testperioden flexade draganordningens handske 15 millimeter i höjdled, 20 i sidled och 10 på längden. Vid körning kändes det som obehagliga knyck.
Ytterligare ett minus får bakhjulsaxlarna som också flexade i infästningarna.
Redan vid testets inledning hade den helt nya vagnen begynnande rostskador. Galvaniseringen av komponenter och vissa svetsskarvar var dålig och hade porer som kan utgöra grogrund för rostangrepp.
SNÅLA INTE. Sammantaget gav vagnen ett kvalitetsmässigt lågt intryck. För den som endast sporadiskt kör fram begränsade mängder brännved eller liknande kan den fylla sin uppgift, men vi rekommenderar dig som planerar mer regelbundna transporter att betala lite mer för högre kvalitet. Det finns prisvärda boggivagnar som är betydligt bättre.
• Billig
• Generellt låg kvalitet
• Instabil
• Dåligt rostskydd
BOGGIVAGN MED KRAN
Produkttyp: Galvaniserad boggivagn med kran, CE-märkt.
Längd: 330 cm.
Bredd: 130 cm.
Vikt: 195 kg.
Lastyta: 1 750 – 2 540 mm.
Max lastvikt: 800 kg.
Däck: Wan Da 22×12.00-8
Pris: 9 750 kr med handvinsch, kran och moms.
SKOGEN 3/2017