Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
Distinkta växlar Efter tolv år på marknaden är Kingquad en välkänd och uppskattad terränghjuling. Med massivt vridmoment, bränslesnål motor och användarvänlig växellåda rullar nu Suzukis mesta arbetsmaskin in i 2017. Uppgraderingarna handlar främst om nyttigheter som styrservo och kraftigare motor. Till dessa kan man även lägga den kraftiga och heltäckande hasplåten av metall som lanserades i fjol.
Den smidiga växlingsfunktionen är en av de faktorer som bidrar till att den här fyrhjulingen upplevs som en så användarvänlig arbetsmaskin. Alla växellägen väljs med en spak som förs i en kraftig kuliss och är suveränt distinkta. De går utan problem i läge, även när maskinen står still med belastad drivlina.
På alla fyra Högväxel och en lågväxel, som gör skäl för namnet, ger bra möjligheter att få ner den encylindriga 722-kubiksmotorns kraft i marken under krävande skogskörning med tunga lass.
Fyrhjulsdrift och differentialspärr som är manuellt inkopplingsbara ger drivning på alla fyra hjulen i krävande terräng. Samtidigt minskas slirningen och därmed risken för markskador.
Fjäderspänning justerbar i fem lägen, dubbla hydrauliska skivbromsar fram och bakre bromslameller i oljebad klarar tunga lass. En överraskande låg bränsleförbrukning är något vi också noterar på pluskontot.
Stopp för bromsen Mindre bra är att fotbromspedalens rörelse nedåt hejdas av hasplåten. Vidare känns sidokåpor vars infästningar släpper som en kvalitetsbrist som inte borde finnas på en beprövad produkt med så framskjuten marknadsposition.
I stället för backlampa hade ett nedsänkt fäste för alternativ, lägre placering av den bakre vinschen varit önskvärd på en fyrhjuling för arbetsbruk. Ett sådant nedsänkt vinschfäste kan även fungera som fästpunkt för en hållare som avsevärt underlättar transport av den annars spretiga röjsågen.
Samtidigt lämnas då den bakre pakethållaren fri för transport av annan utrustning.
Välkommen servo Mycket av det som är extra tillval på andra fyrhjulingar finns som standard på Kingquad 750 XP. Dit räknar vi bland annat frontmonterad Warn-vinsch och inte minst servostyrningen som underlättar körningen och minskar påfrestningarna under virkestransporter i terrängen.
För ökad säkerhet vid körning i brant terräng har Kingquad ett avancerat motorbromssystem som reducerar frikopplings-effekten och minskar risken för fällknivsverkan vid körning utför med tunga lass. Det borde vara standard på alla fyrhjulingar.
En skogsfyrhjuling är inget man köper färdigt över disk. Det behövs kompletterande specialutrustning och även om Suzukis tillbehörslistor kanske inte är lika välmatade som alla konkurrenters finns det hyfsade möjligheter att utrusta fyrhjulingen för skogsbruk. Ett färdigt skogspaket hade dock varit önskvärt.
Stark och mångsidig Under vårt test prövade vi maskinens allsidighet i ett småskaligt skogsbruk, bland annat genom att lasta och köra fram brännved och mellangrovt gallringsvirke med varierande dimensioner. Ju närmare stubben, desto bättre. I snitt uppgick transportavståndet till fyra kilometer och underlaget utgjordes förutom av traktor- och skogsbilvägar även av större stigar och ridvägar.
Vårt helhetsintryck av Suzuki Kingquad 750 XP är gott. Även om modellen har åtskilliga år på nacken är den fortfarande en prisvärd arbetsmaskin. Och när man tänker efter – vad är det som säger att nyare alltid är bättre?
• Bränsleförbrukning
• Växelväljaren
• Bukplåt
• Plastdetaljer lossnar
• Fotbromsen hindras
• Långsam kran
SUZUKI KINGQUAD 750 XP
Motor: encylindrig fyrtakts bensinmotor, 772 cm3.
Effekt: ca 36 kW (48 hk) vid 6 300 v/min (officiell uppgift saknas).
Bränslesystem: Elektrisk bränsleinsprutning.
Kylsystem: Vätskekylning, termostatstyrd elfläkt.
Elsystem: 12 volt.
Tändsystem: elektroniskt CDI.
Växellåda: steglös. Centrifugalkoppling i oljebad. Manuell låg-hög-back.
Transmission/drift: kardan, två- och fyrhjulsdrift med låsbar framdiff.
Mått: 2 165/1 250/1 285 mm (L/B/H), hjulbas 1 285 mm, markfrigång 260 mm.
Vikt: 307 kg.
Bränsletank: 17,5 liter.
Garanti: fem år.
Gör det själv: byte av glödlampor, motorolja och filter, montera hasplåtsats.
Pris, exkl moms: 85 520 kr.
Tillbehör: hasplåt 4 796 kr, transportlåda 1 995 kr, arbetsbelysning ledramp 15 tum 1 995 kr, motorsågshållare med låda 2 995 kr, hållare för röjsåg 1 329 kr, flyttbar extra vinsch 2 400 till 6 500 kr, monteringssats extra vinsch med fjärrstyrning ca 3 00 kr.
Intervallservice: ca 3 00 kr.
Foto: Per Ericsson, Brigitti Åström
SKOGEN 1/2017



