Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
1 Riktig lastteknik
Vinscha in långsamt och kör sakta framåt så glider stocken upp på vagnen via bakhjulet. Vippa och väg, och undvik tunga lyft.
2 Om du har fel boggielängd
Anpassa timmerboggiens längd efter virket. Om lasset, som här, blir för baktungt lättar bakvagnen på terränghjulingen och man förlorar dragkraft. Mittpartiet svävar och man får svårt att komma fram. Eller så blir man helt stående.
3 Justera boggien med en skiftnyckel
Välj en lätt vagn så att du slipper övervikt när virket kommer på.
Totalvikt oftast runt 500 kilo.
4 Rätt lufttryck är viktigt
Det ska vara 0,25—0,30 kilo och inte upp till 1,0 kilo som många tror. För hårda däck ger skakigare körning och försämrar framkomligheten. Kontrollera trycket med en mätare. Den följer oftast med i maskinens verktygslåda.
5 En reparationssats till däcken ut i skogen
Ett spikhål fixas lätt med en liten rasp och en gummiplugg som självvulkar (bilden). En sådan lagning håller för många hundra timmars körning.
6 Timmersax
En timmerboggievagn är perfekt för att plocka ut stormfällt virke eller timmer inne i beståndet. Tänk på att maxlast (last + vagn) brukar ligga runt 500 kg. Det kan bli övervikt redan efter några massaveds-
bitar. Koppla fast stocken med en timmersax, modell gäddsax (exempelvis Värmlandssaxen från Leja, kostar cirka 400 kr) som sitter
stadigt.
7 Transportlåda
Transportlåda för utrustningen ska alltid monteras fram. Om man placerar lådan baktill försvåras körningen i brant terräng när man ska gå upp i skoterställning. (Bilden)
8 Skyddsplåt
Ett drivaxelskydd och en skyddsplåt under buken är nödvändigt vid skogskörning. Ett kombidrag (flyttbart mellan fram och bak) och förstärkt dragkrok är vettigt. Välj en modell med rejäl frigångshöjd, helst 30 centimeter. Motorbroms är ett måste om man ska ha en fungerande arbetsmaskin. Vintertid kan säkerheten ökas med kedjor på däcken.
9 Lastskydd
Kom ihåg att alltid fördela vajern över trumman. Om du låter vajern samlas i ena hörnet kan fästet sprängas sönder. Ska du köra virke behövs ett lastskydd så du inte riskerar att få stockarna i ryggen i utförsbackarna.
Lars Davner
Ur SKOGEN 10/02