Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
1 Diken ska korsas vinkelrätt.
Låt maskinen sakta rulla ned i diket. När framhjulen når botten gasar man försiktigt så att bakhjulen sjunker ner innan hjulingen börjar arbeta sig upp igen. Kommer man inte loss får man använda vinschen.
2 Kör rakt upp
Det bästa är alltid att köra rakt upp för en backe eller motlut, aldrig på skrå. Stå i skoterställning — en fot på fotstödet och den andra på pakethållaren. Om maskinen överstegrar är det lätt att kliva av. Om man får tillfälligt motorstopp så att man tappar farten i uppförsbacke är det bäst att bromsa fast maskinen och sedan backa ner med motorbromsen.
En terränghjuling stjälper alltid lättare åt sidan än framåt eller bakåt. Om du tvingas till skrååkning ska kroppens tyngdpunkt placeras mot bergsidan. I extremfall kan maskinen balanseras genom att man står med båda fötterna på bergssidans fotstöd.
3 Höj blicken
Höj blicken och bedöm terrängen framför dig. Tittar du för nära maskinen kommer du att köra hinder för hinder och får ingen rytm i körningen. En skicklig och omdömesgill förare undviker svårigheterna genom att aldrig chansa utan tar istället en annan väg!
4 Gå på kurs
Bästa sättet att bli en skicklig förare är att gå en kurs. Tänk på att man inte ens får övningsköra utan att ha gått utbildningen. För att få sitt förarbevis måste man också klara teoriprovet. Vägverket utfärdar förarbeviset.
5 Akta gasreglaget. Se till att inte komma åt det med höger ben om du står och kör.
6 Sitt ned när du backar. Det minskar risken att du slås av maskinen.
7 Svängar i låg fart: flytta kroppstyngden så att du får tryck på det yttre bakhjulet.
8 Håll rent! Mossa från myren på avgasröret torkar och kan antändas.
9 Var observant i områden med mycket sly. Klenare sly kan köras ner men om det är grövre måste man passa sig så att maskinen inte börjar klättra på stammarna och överstegra.
10 Ha fötterna på fotpinnarna eller fotplattorna under körning.
11 Släp är ett bra skydd mot överstegring.
12 Parkeringsbroms måste finnas på en terränghjuling.
13 Skyddshjälm med visir eller glasögon ska användas liksom handskar och kraftiga kängor eller stövlar.
Tips från två av landets mest erfarna instruktörer är Ingemar Österberg och hans hustru Sylvia
Bearbetning ur SKOGEN 9/02, Lars Davner