WWF lär afrikanska träsnidare satsa på varumärken och förpackningar

4 november 2008 Bygg ditt varumärke, satsa på förpackningen och kör hårt med reklamen. Ungefär så lät det när Världsnaturfonden ordnade en kurs för konsthantverkare i Ghana.

Nej fonden har inte blivit marknadskonsulter, det handlade väl mer om att få ut mesta möjliga av trädet. Kvalitet före kvantitet. Ledare för workshopen var mr Mr. Osei Bobie, chef på avdelningen för landsbygdens konst och industri.
– De felsta gör kopior på annan konst, det gäller att satsa på egna idéer och koncept.

Samtidigt lärde sig hantverkarna att använda andra trädslag. De populäraste håller nämligen på att försvinna, till skada både för konstnärerna och den biologiska mångfalden.

Bengt Ek bengt@skogen.se

Läs mer»

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Johanna flyttar från Södra till Setra
SkogsJobb