Därför publicerar vi sedan några år jämförpriser här i SKOGEN. Prismatriserna räknar vi om till ett pris per kubikmeter i en normal skog och viktar ihop med massaveden. Så kan man faktiskt se hur erbjudandena förhåller sig till varandra. Det är glädjande att nästan alla virkesköpare ställer upp på detta och har offentliga prislistor.
Men lägg därtill att priset kryddas med framförhandlade och fasta påslag, kanske reduceras med en i förväg osäker avverkningskostnad och kryddas med en tjänst i form av skogsvård, så är jämförelsen mellan olika erbjudanden svårare än när man ska försöka köpa ett telefonabonnemang. En följd blir att många skogsägare inte ens försöker leta upp bästa erbjudandet utan håller sig till en enda köpare som känns trevlig och pålitlig. Ingen strålande lösning för dem som tror på marknadsekonomi.
Lite lättare blir det om man åtminstone vet var marknaden ligger i faktiskt betalda priser per kubikmeter. I Sverige finns en sådan prisstatistik. Skogsstyrelsen redovisar efter varje kvartal vad det verkliga priset blev på gran- och talltimmer, inklusive påslag. Men statistiken avser bara leveransvirke, den är hopklumpad på landsändar och kvaliteten på statistiken dålig. Den duger helt enkelt inte som underlag när skogsägaren ska sälja, eller utvärdera sin affär.
Som vi skriver i SKOGEN 4/2013 har man löst detta i Finland. Där är marknaden transparent. Inga förvirrande prismatriser, och statistiken över aktuella avslut är bra: rapporteringen snabb, kvaliteten god och den geografiska upplösningen hög. Troligen pressar det upp virkespriserna i Finland för industrin, men marknadsekonomin lever. Inte minst skogsindustrin brukar förorda justa marknadsvillkor och i den andra änden av sågen eller bruket är marknaden betydligt mer transparent. Försök tänka en säljare av massa som inte vet var massapriset på världsmarknaden ligger! Eller en säljare av sågat som har så svårt att känna av marknaden att hen håller sig till en enda köpare och tar vad som bjuds…
Uppgifterna om nästan alla rundvirkesaffärer finns hos SDC. Om bolagen, skogsägareföreningarna, sågverken, branschorganisationerna och alla andra som äger SDC vill ha en transparent marknad så är det bara att publicera utfallen.