Virkesbörsen vann igen

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Virkesbörsen har, i konkurrens med hundratals andra, utsetts till årets företag i tävlingen Business Challenge. I vinsten ingår att exponeras på Times Square i New York.

Tävlingen vänder sig till unga, nystartade företag i tillväxtfas. Virkesbörsen är sedan 2015 en digital handelsplats för köp och sälj av virke. Att  de  tog hem priset motiverar juryn  bland annat med att företaget genom digitalisering ökar transparensen i skogsnäringen.

Annons
Annons

“Vi vill göra det enklare att bedriva ett aktivt och lönsamt skogsbruk i Sverige, därför är vi naturligtvis väldigt stolta och glada över att vinna " Årets företag” i Business Challenge men också speciellt över juryns motivering.  Skogsnäringen har stor betydelse för Sverige som land och vi kan med digitalisering öka effektiviteten i näringens värdekedja, vilket gynnar alla parter.  Detta är en milstolpe för Virkesbörsen i vår strävan mot en mer transparent och effektiv virkesmarknad” säger Adam Aljaraidah, vd och medgrundare av Virkesbörsen, i ett pressmeddelande.

Som en del av vinsten ingår hjälp och rådgivning och dessutom får Virkesbörsen  tillgång till Business Challenge nätverk. Vinsten innebär också att Virkesbörsen exponeras på Times Square i New York.

Det är inte första gången som Adam Aljaraidah får utmärkelser. I fjol utsågs han till årets unga pionjär i tävlingen Årets nybyggare och årets supertalang av tidningen Veckans affärer. Dessutom hamnade han på Företagaren Sveriges 103 unga idéer-lista. 

Om Business Challenge
Business Challenge är en ideell organisation som hjälper nystartade företag att växa och komma ut på marknaden genom tävlingar som organisationen håller två gånger per år.

 

 

Publicerad:
  • ”Barkborrens framfart inte reservatens fel”

    DEBATT. Det är olyckligt att barkborrens framfart skylls på naturreservaten. 97 procent av skogen där barkborrarna trivs ligger utanför reservaten, skriver Göran Rune, Skogsstyrelsen, och Claes Svedlindh, Naturvårdsverket.
  • Annons
  • Virkesstudion #21 - Kompetensförsörjning

    Hur lockar vi unga till branschen? Det är frågan som Virkesstudion diskuterar i sitt senaste avsnitt. 
  • ”Vi tar avstånd från sexistisk marknadsföring”

    Kategorier: jämställdhet, sexism
    DEBATT. Svensk skogsnäring tar starkt avstånd från marknadsföring av skogsmaskiner med lättklädda kvinnor, skriver flera chefer i ett gemensamt uttalande.
  • Annons
  • Carl-Philip Sandberg

    Litet kliv från maskin till inköp

    SPÅRBYTE. Variationen är charmen med jobbet, tycker Carl-Philip Sandberg som för ett och ett halvt år sedan tog klivet från skogsmaskinförare till inköpare hos Sydved. 
  • Här testas 90-tonnare

    Sveaskog och Volvo Lastvagnar testar nu timmertransporter på upp till 90 ton. .
  • Annons