Den beståndsgående skotaren Vimek 610 får en tillagd tvåa i namnet och en ny 60-hästarsmotor från CAT. Ett separat handgasreglage som möjliggör ökat motorvarv i maskinens arbetsläge är en välkommen nyhet. Tillsammans med ökad kapacitet i arbetshydrauliken förfinas precisionen i kranarbetet ytterligare. Just precisionen var något som SKOGENs testare berömde redan hos den tidigare versionen av maskinen när vi testade den.
En ny, kranmonterad bromslänk med fördubblad bromskapacitet minskar ytterligare risken för skador på kvarstående skog. Förbättrade styrfunktioner svarar upp mot lastkapaciteten på fem ton och minskad diameter på Robsonrullarna som driver vagnens boggihjul ger ökad effekt. Integrerad wifimodul med cambuskommunikation möjliggör fjärrinställning av kran och ventilenheter från smartphone eller surfplatta.
Nytt är också bränslemätare och enklare bränslepåfyllning, två av de saker som vi anmärkte på i vårt test. Tillverkaren uppger att avgasrörets placering, också en av de saker vi anmärkte på, kommer att modifieras.
När Vimeks skördare 404 T5 uppgraderas till T6 är de flesta nyheterna desamma som hos skotaren ovan. Specifikt för skördaren noteras dock hydrauliska dämpare för mjukare gång i transmissionen och oljekylare med bypass. Dessutom finns en hel del nya nyttigheter på en ny lista med tillval.
Nytt är också att Ketoaggregatets såg kan förses med fettsmörjning. Samtidigt har sågeffekten höjts trettio procent. För att öka effekten vid kvistning finns en extra av-/påventil samt en proportionell ventil för matning. Andra nyheter är modifierade drivband med skruvade slitplåtar för längre livslängd.
När SKOGEN testade Vimek 610 anmärkte vi på några saker som tillverkaren snabbt har tagit till sig.
Läs SKOGENs test av Vimek 610 (endast för medlemmar i Föreningen Skogen)
SKOGEN 10/2015