Varför behövs kampanjen?
– Just nu pågår olika kampanjer som målar upp en mörk bild av de svenska skogarna och skogsägarna och vi känner inte alls igen oss i den bilden. Skogen växer så det knakar och i Sverige planterar vi mer skog än vad vi avverkar.
– Skogsbruket består till stor del av små enskilda skogsägare som med hjärta och kunskap har brukat den svenska skogen i generationer. Vi vill visa att det är människor av kött och blod som ligger bakom brukandet av våra skogar. Det är också de som skapat alla de olika miljöer och värden som den svenska skogen ger oss.
– Vi har gemensamma utmaningar på vårt klot som behöver lösas och vi ser att skogsägarna och deras skogar har en viktig roll att spela. Det är fantastiskt att vi kan skapa syre och binda kol samtidigt som vi i andra änden får ut innovativa produkter som är helt i linje med det fossilfria samhällets behov.
Hur kan man medverka?
– Genom att lägga upp bild och text eller film på sociala medier och tagga med #stoltskogsägare och/eller att pusha för den internationella skogsdagen som infaller den 21 mars och tagga med #skogsfika. Tanken med fikat är förstås också att vi tillsammans visar skogens mångfald.
Vad hoppas ni uppnå?
– Vi vill ge ”vanliga” människor en chans att se vår fina skog och dess värden men framförallt vill vi visa alla fantastiska människor som äger och brukar skogen med stolthet, kunskap, själ och hjärta.