”Vi tar avstånd från sexistisk marknadsföring”

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Sexistisk marknadsföring hör inte hemma i det här århundradet, skriver bland andra Jonas Mårtensson. Foto: SCA.
DEBATT. Svensk skogsnäring tar starkt avstånd från marknadsföring av skogsmaskiner med lättklädda kvinnor, skriver flera chefer i ett gemensamt uttalande.

Bakgrund är den kalender med lättklädda kvinnor och skogsmaskiner som Ponsess tyska återförsäljare använt i sin marknadsföring (se nedan).

Annons
Annons

Detta har fått flera chefer inom skogsbranschen att författa följande öppna brev:

”Under hösten har det förekommit exempel på att tillverkare av maskiner, utrustning och tillbehör för skogsbruk har använt lättklädda kvinnor i sin marknadsföring.

Vi i svensk skogsnäring tar starkt avstånd från sådan marknadsföring och accepterar inte en sådan kvinnosyn.

Vår bransch har idag övervägande manlig representation men vi arbetar för en modern och inkluderande bransch där vi kan dra nytta av en mångfald av bakgrund och erfarenheter där alla ska känna sig välkomna. Att framhäva kvinnor på det sätt som gjorts är oacceptabelt. 

Vi reagerar tydligt och markerar för de leverantörer som inte förstår att beteenden och uttryck av detta slag varken passar i vår bransch eller ens i vårt århundrade.

Olof Hansson
Affärsområdeschef Södra skog

Sören Petersson
Affärsområdeschef Holmen Skog

Jonas Mårtensson 
Affärsområdeschef SCA Skog

Pär Lärkeryd
Verkställande direktör Norra Skogsägarna

 

 

Bakgrund: För ett par veckor sedan upptäckte Nätverket för yrkesverksamma kvinnor i skogsbranschen (Nyks) en kalender med lättklädda kvinnor poserande på Ponsess skogsmaskiner. Nyks skrev då bland annat följande i ett öppet brev: ”För en konkurrenskraftig skandinavisk skogsnäring behövs bred kompetens som kan rekryteras ur hela befolkningen. För detta är jämställdhet affärskritiskt. Med denna typ av marknadsföring frågar vi vilka företag som vill vara attraktiva i framtidens skogsbransch”. Kalendern gjordes av Ponsess tyska återförsäljare Wahlers Forsttechnik med bilder tagna på fabriken i Finland. Bilderna spreds även genom den tyska Facebookgruppen Ponsse Extreme. Ponsses ledning tog snabbt avstånd från kalendern och stoppade försäljningen.  Även Facebookgruppen är numera stängd.  Marknadsföringen väckte reaktioner i såväl Sverige som Finland och kallades sexistisk och otidsenlig men kvinnorna i nätverket fick också en del kommentarer från besvikna tyska män som kallade dem sura och bittra.

 

 

Publicerad:
  • Virkespriserna sjönk i juli

    Priserna på massaved och sågtimmer sjönk i södra och mellersta Sverige i juli, visar Virkesbörsens sammanställning. 
  • Annons
  • Bara el när Jämtkraft röjer

     I Jämtland röjs just nu ledningsgator för första gången helt och hållet med eldrift. Det innebär förstås fördelar för miljön, men kanske framför allt för personalen.
  • Virkesstudion #37 – Vad har hänt under sommaren?

    Kategorier: Virkesstudion #37
    I dagens avsnitt av Virkesstudion sammanfattar Carl Johan Moberg och Per Hedberg den händelserika sommaren.
  • Annons
  • Framtiden enligt Biometria

    På virkesmätningsorganisationen Biometria finns en avdelning för innovation och teknikutveckling som heter Biometria Labs och som nyligen har presenterat sin första trendspaning. 
  • Inget skadestånd för ek utan skönhetsvärde

    Markägare på Gotland kräver 50 000 kronor i skadestånd för att Skogsstyrelsen av misstag fällde en ek. Men tingsrätten säger nej och hävdar att trädet saknade skönhetsvärde.
  • Annons