”Vi tar avstånd från sexistisk marknadsföring”

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Sexistisk marknadsföring hör inte hemma i det här århundradet, skriver bland andra Jonas Mårtensson. Foto: SCA.
DEBATT. Svensk skogsnäring tar starkt avstånd från marknadsföring av skogsmaskiner med lättklädda kvinnor, skriver flera chefer i ett gemensamt uttalande.

Bakgrund är den kalender med lättklädda kvinnor och skogsmaskiner som Ponsess tyska återförsäljare använt i sin marknadsföring (se nedan).

Annons
Annons

Detta har fått flera chefer inom skogsbranschen att författa följande öppna brev:

”Under hösten har det förekommit exempel på att tillverkare av maskiner, utrustning och tillbehör för skogsbruk har använt lättklädda kvinnor i sin marknadsföring.

Vi i svensk skogsnäring tar starkt avstånd från sådan marknadsföring och accepterar inte en sådan kvinnosyn.

Vår bransch har idag övervägande manlig representation men vi arbetar för en modern och inkluderande bransch där vi kan dra nytta av en mångfald av bakgrund och erfarenheter där alla ska känna sig välkomna. Att framhäva kvinnor på det sätt som gjorts är oacceptabelt. 

Vi reagerar tydligt och markerar för de leverantörer som inte förstår att beteenden och uttryck av detta slag varken passar i vår bransch eller ens i vårt århundrade.

Olof Hansson
Affärsområdeschef Södra skog

Sören Petersson
Affärsområdeschef Holmen Skog

Jonas Mårtensson 
Affärsområdeschef SCA Skog

Pär Lärkeryd
Verkställande direktör Norra Skogsägarna

 

 

Bakgrund: För ett par veckor sedan upptäckte Nätverket för yrkesverksamma kvinnor i skogsbranschen (Nyks) en kalender med lättklädda kvinnor poserande på Ponsess skogsmaskiner. Nyks skrev då bland annat följande i ett öppet brev: ”För en konkurrenskraftig skandinavisk skogsnäring behövs bred kompetens som kan rekryteras ur hela befolkningen. För detta är jämställdhet affärskritiskt. Med denna typ av marknadsföring frågar vi vilka företag som vill vara attraktiva i framtidens skogsbransch”. Kalendern gjordes av Ponsess tyska återförsäljare Wahlers Forsttechnik med bilder tagna på fabriken i Finland. Bilderna spreds även genom den tyska Facebookgruppen Ponsse Extreme. Ponsses ledning tog snabbt avstånd från kalendern och stoppade försäljningen.  Även Facebookgruppen är numera stängd.  Marknadsföringen väckte reaktioner i såväl Sverige som Finland och kallades sexistisk och otidsenlig men kvinnorna i nätverket fick också en del kommentarer från besvikna tyska män som kallade dem sura och bittra.

 

 

Publicerad:
  • Biogasanläggning

    Gas från grot i malpåse

    BIOENERGI. Storsatsningen i Göteborg på drivmedel från grot stannade av. Tekniken finns, men inte marknaden.
  • Annons
  • ”Andelen skyddad skog överdrivs”

    Naturvårdsverket anser att nio procent av Sveriges skogar är skyddade genom avsättning. Enligt Skogsindustrierna är siffran nästan tre gånger så hög.
  • Vintriga skogsprojekt i podden

    Kategorier: Skogspodden
    I avsnitt 61 av Skogspodden pratas om  vinterns skötselprojekt i skogen. Dessutom bjuds på några personliga tabbar.
  • Annons
  • Virkesstudion #22 – Marknadsrapporter

    Kategorier: Virkesstudion #22
    Virkesstudion tar upp den senaste tidens marknadsrapporter. De ställer frågan: Är skogsägare obotliga optimister?
  • Nu finns nya data om skogen

    Kartor med uppdaterad information om exempelvis trädhöjd och virkesförråd finns nu tillgängliga för berörda skogsägare. Datan kommer från den pågående laserskanningen och omfattar hittills en femtedel av Sveriges skogar.
  • Annons