”Vi tar avstånd från sexistisk marknadsföring”

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Sexistisk marknadsföring hör inte hemma i det här århundradet, skriver bland andra Jonas Mårtensson. Foto: SCA.
DEBATT. Svensk skogsnäring tar starkt avstånd från marknadsföring av skogsmaskiner med lättklädda kvinnor, skriver flera chefer i ett gemensamt uttalande.

Bakgrund är den kalender med lättklädda kvinnor och skogsmaskiner som Ponsess tyska återförsäljare använt i sin marknadsföring (se nedan).

Annons
Annons

Detta har fått flera chefer inom skogsbranschen att författa följande öppna brev:

”Under hösten har det förekommit exempel på att tillverkare av maskiner, utrustning och tillbehör för skogsbruk har använt lättklädda kvinnor i sin marknadsföring.

Vi i svensk skogsnäring tar starkt avstånd från sådan marknadsföring och accepterar inte en sådan kvinnosyn.

Vår bransch har idag övervägande manlig representation men vi arbetar för en modern och inkluderande bransch där vi kan dra nytta av en mångfald av bakgrund och erfarenheter där alla ska känna sig välkomna. Att framhäva kvinnor på det sätt som gjorts är oacceptabelt. 

Vi reagerar tydligt och markerar för de leverantörer som inte förstår att beteenden och uttryck av detta slag varken passar i vår bransch eller ens i vårt århundrade.

Olof Hansson
Affärsområdeschef Södra skog

Sören Petersson
Affärsområdeschef Holmen Skog

Jonas Mårtensson 
Affärsområdeschef SCA Skog

Pär Lärkeryd
Verkställande direktör Norra Skogsägarna

 

 

Bakgrund: För ett par veckor sedan upptäckte Nätverket för yrkesverksamma kvinnor i skogsbranschen (Nyks) en kalender med lättklädda kvinnor poserande på Ponsess skogsmaskiner. Nyks skrev då bland annat följande i ett öppet brev: ”För en konkurrenskraftig skandinavisk skogsnäring behövs bred kompetens som kan rekryteras ur hela befolkningen. För detta är jämställdhet affärskritiskt. Med denna typ av marknadsföring frågar vi vilka företag som vill vara attraktiva i framtidens skogsbransch”. Kalendern gjordes av Ponsess tyska återförsäljare Wahlers Forsttechnik med bilder tagna på fabriken i Finland. Bilderna spreds även genom den tyska Facebookgruppen Ponsse Extreme. Ponsses ledning tog snabbt avstånd från kalendern och stoppade försäljningen.  Även Facebookgruppen är numera stängd.  Marknadsföringen väckte reaktioner i såväl Sverige som Finland och kallades sexistisk och otidsenlig men kvinnorna i nätverket fick också en del kommentarer från besvikna tyska män som kallade dem sura och bittra.

 

 

Publicerad:
  • Skogsägaren Mats Johansson

    Håll koll på avdraget

    TRANSPORT. Det kan skilja flera tusen kronor i transportavdrag hos olika virkesköpare. Att läsa det finstilta i prislistan och vara noga när kontraktet skrivs kan ha stor betydelse  för nettot.
  • Annons
  • Stadsnära skog

    Nya skogsutbildningar i söder

    HÖGSKOLA. Två nya utbildningar med anknytning till skog startas i Alnarp och Växjö. Den ena är en påbyggnad för folk med olika utbildningar som leder till en master.
  • Rekordlast skeppas från Sverige

    Kategorier: Vida, virkesexport
    Den största virkeslast som någonsin lämnat Sverige går från Karlhamns hamn i dag.
  • Annons
  • Karl Hedin

    Karl Hedin drog fullt hus hos Ladvik

    SKOGSKVÄLL. Industrimannen och skogsägaren Karl Hedin ­lockade många åhörare när han berättade om sina er­farenheter av Myndighets­sverige på ett möte som Ladviks skogsbrukarklubb och Föreningen Skogen höll en novemberkväll.
  • Mellanskog tar plats i jämställdhetsakademi

    Fredrik Munter, vd för Mellanskog, har valts in som ledamot i de gröna näringarnas jämställdhetsakademi.
  • Annons