I förra veckan rapporterade Skogen.se att Skogsstyrelsen stoppat inköp av sågar från Stihl. Orsaken var att företaget på vissa marknader marknadsfört sig genom en kalender med lättklädda kvinnor.
Stihl har stoppat distributionen och Jari Heiskanen menar att företaget tar avstånd från den typen av marknadsföring.
I en skriftlig kommentar till Skogen.se säger han:
”Kalendern är inte är i linje med våra värderingar. Det är nu cirka tolv år sedan vi beslutade att inte använda oss av den här typen av material i Sverige och vi har heller inte distribuerat kalendern här sedan dess”.
”Sverige ligger på många sätt i framkant gällande jämställdhetsfrågor, även om det fortfarande finns utrymme för attitydförändringar också här. Som leverantör av verktyg och maskiner till skogsindustrin kan Stihl inte ensamt ta ansvar för denna förändring men naturligtvis ansvarar vi för att vår egen kommunikation svarar upp mot våra och samhällets värderingar. Därför har Stihl bestämt att sluta producera denna typ av kalender för samtliga marknader och samtidigt stoppas distributionen av kalendern för 2020 med omedelbar verkan”, skriver Jari Heiskanen.