"Varför är det så tyst om intensivodling?"

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Varför är det så tyst om intensivodling i kombination med ökade avsättningar för biologisk mångfald? Det undrar Nippe Hylander, Staffan Laestadius och Sten B Nilsson i en debattartikel i Altinget

Diskussionen om våra klimatmål handlar nästan bara om utsläpp. Men även biomassan, och särskilt skogen, har en central roll i klimatomställningen. Därför är tystnaden, från såväl skogsnäring som miljöorganisationer,  kring en i sammanhanget viktig utredning märklig, menar debattörerna.

Annons
Annons

. ”Det har varit  har varit märkligt tyst kring den utredning redan från år 2008 på SLU om att öka inlagringen av koldioxid i skogen genom intensivodling av skog på nedlagd åkermark samt vissa marker med låga bevarandevärden. Ett successivt ökande årligt upptag av koldioxid skulle om 30-40 år kunna bli av samma storleksordning som transportsektorns utsläpp i dag. Vi menar att den extra tillväxten skulle möjliggöra större avsättningar för biologisk mångfald”.

Läs artikeln i Altinget

Opinion
Publicerad:
  • ”Barkborrens framfart inte reservatens fel”

    DEBATT. Det är olyckligt att barkborrens framfart skylls på naturreservaten. 97 procent av skogen där barkborrarna trivs ligger utanför reservaten, skriver Göran Rune, Skogsstyrelsen, och Claes Svedlindh, Naturvårdsverket.
  • Annons
  • Virkesstudion #21 - Kompetensförsörjning

    Hur lockar vi unga till branschen? Det är frågan som Virkesstudion diskuterar i sitt senaste avsnitt. 
  • ”Vi tar avstånd från sexistisk marknadsföring”

    Kategorier: jämställdhet, sexism
    DEBATT. Svensk skogsnäring tar starkt avstånd från marknadsföring av skogsmaskiner med lättklädda kvinnor, skriver flera chefer i ett gemensamt uttalande.
  • Annons
  • Carl-Philip Sandberg

    Litet kliv från maskin till inköp

    SPÅRBYTE. Variationen är charmen med jobbet, tycker Carl-Philip Sandberg som för ett och ett halvt år sedan tog klivet från skogsmaskinförare till inköpare hos Sydved. 
  • Här testas 90-tonnare

    Sveaskog och Volvo Lastvagnar testar nu timmertransporter på upp till 90 ton. .
  • Annons