Skogforsk har testat och utvärderat timmerbilar med bruttovikt på 74 ton sedan augusti 2009. De ser fördelar som minskade koldioxidutsläpp och sänkta transportkostnader.
– De effektivare fordonen har visat sig förbruka omkring 10 procent mindre bränsle och ta sig fram bra på samma skogsbilvägar som traditionella timmerbilar på 64 ton. Inget pekar på att trafiksäkerheten skulle bli sämre med 74-tonnare. De har moderna, effektiva broms- och styrsystem och är lika trafiksäkra som vanliga timmerbilar. Och eftersom färre bilar klarar samma jobb – enligt våra studier kommer antalet timmerbilar på vägarna minska med nära 20 procent – så blir det lite säkrare på våra vägar, skriver Skogforsk i ett pressmeddelande.
Håller vägarna? Ja, 74-tonsbilarna har två extra hjulaxlar jämfört med bilar på 64-ton. Det gör att vikten per axel blir lägre, och det är axelvikten som sliter på vägkroppen. Däremot kan det bli problem på en del långa broar där totalvikten sätter gränsen. Därför dröjer det innan hela vägnätet blir tillgängligt för 74-tonnarna.