–Trafikverket vägrar lyssna på yrkesförarnas argument, säger Erik Pettersson som driver eget åkeri i Stugun.
–Saltningen skapar jätteproblem för oss som har vägen som arbetsplats. I vinter har man saltat på nyfallen snö istället för plogat, säger Erik Pettersson och tar som exempel en sträcka på riksväg 87 där man saltade ovanpå 12 centimeter nyfallen snö. Resultatet blev en fruktansvärd saltmodd som låg kvar i många timmar innan vägen plogades.
–När man kör i den smeten tvingas man hela tiden sitta och parera med ratten. Det är oerhört tröttande och känns absolut inte trafiksäkert. Att det även blir en arbetsmiljöfråga för oss som under en vinter kör tusentals mil i sådana här förhållanden, behöver väl knappast tilläggas.
Salt fungerar bra om det sköts på rätt sätt, menar han. Men i vinter har man även saltat då det varit många plusgrader, vid ett tillfälle då det var så mycket som elva grader varmt.
Nyttan av Trafikverkets saltning ifrågasätts nu av allt fler. Kritiska röster höjs med krav på att saltet snarast måste ersättas. Åtskilliga åkare och yrkeschaufförer vädrar sin ilska över att Vägverket under många år vägrat prova något alternativ till saltet, utan agerat på ren slentrian.
Läs hela artikeln i SKOGEN 1/12.
Du som är medlem kan läsa hela reportaget och resten av tidningen på medlemssidorna.
Text: Per Ericsson