TX ska skota smidigare

Bild för Anders Danielsson Written by Anders Danielsson On the
Komatsu modell 835TX
Nykomlingen 825TX med lastkapacitet på nio ton är ny minsting i Komatsus skotarsortiment.
STRATEGI. Komatsu gör en översyn av sitt skotarutbud. En helt ny modell, två uppdaterade och ett nytt gallringskoncept hör till nyheterna.
Tidningen SKOGEN 10/2020Du läser nu ett smakprov ur tidningen SKOGEN.
Testa SKOGEN. Digitala utgåvor ingår»

Gallringskonceptet kallas Thinning Experts och maskiner som ingår får tillägget TX. Det rör sig om en konstruktion där den så kallade spårningen, det vill säga differensen mellan hjulspåren eller hur väl lastvagnen följer i framhjulens spår, förbättras. 
Förklaringen är en ny vad Komatsu kallar spårningsram, vilket sajten Skogsforum förklarar innebär att midjan och styrleden på maskinerna har förskjutits cirka 20 centimeter bakåt. Bakramen är därmed kortare, vilket ger bättre spårning. 
– En maskin med så liten spåravvikelse som möjligt blir mer skonsam och smidig, vilket gör att risken för skador på kvarvarande bestånd minskar, säger produktchef Daniel Grabbe i ett pressmeddelande.

Vidare har överdelen på grinden och bankarna på lastutrymmet lutats inåt för att minska utrymmesbehovet i stickvägarna.
De två modeller som hittills har konstruerats på detta sätt är den uppdaterade 835TX och den helt nya 825TX. Nykomlingen har lastutrymme på 3,9 kvadratmeter och kan lasta nio ton och är ny minsting i Komatsus skotarsortiment. Den bygger till stor del på 835-modellen, men är tack vare bland annat mindre hjul och last­utrymme 1,5 ton lättare.
825TX är 2 600 millimeter bred (med 600/50x22,5-däck) och 9380 millimeter lång. Markfrigången är 580 millimeter och totalvikten börjar vid 14,5 ton. 
Motorn på 4,9 liter har 127 kilowatts effekt vid 1800 varv per minut och vridmoment på 750 newtonmeter vid 1500 varv, enligt Komatsus specifikationer. ­Kranen har 7,7 till 10 meters räckvidd och ett lyftmoment på 103 kilonewtonmeter.

Annons
Annons

Bland nyheterna hos den uppdaterade elvatonsskotaren 835TX märks – utöver Thinning Experts-konstruktionen som beskrivs ovan – även ny hytt med bättre sikt, motor som klarar steg 5-kraven på utsläpp och ett omgjort AD Blue-system. Tanken hos det sistnämnda sitter numera 
i det främre, vänstra förvaringsutrymmet och ska vara lättare att fylla på.
Uppdateringarna hos 835TX gäller även tolvtonsskotaren 845 som dock inte har fått den nya TX-konstruktionen.

Alla de tre skotarna i artikeln kommer också att kunna fås med tillvalet Bogie Lift Advanced, en funktion som gör att höger och vänster boggi kan styras individuellt för bättre framkomlighet på ojämn mark. 
En annan nyhet är en ny elektrisk miniratt som sitter i den högra joysticken. Den sägs göra hytten rymligare och tystare tack vare mindre hydraulik samt möjliggöra lite högre transporthastighet, upp till 25 kilometer i timmen beroende på modell.

SKOGEN 10/2020

Publicerad:
Bild för Anders Danielsson
Anders Danielsson
Redaktionssekreterare
  • Virkesstudion #50 – Årskrönika

    Vad har hänt sen sist? Titta på avsnittet och lyssna på vad Per Hedberg och Carl Johan Moberg har att berätta om framtiden för Virkesstudion. 
  • Annons
  • ”Bra skogsbilvägar ökar konkurrenskraften”

    SKOGENdebatt. Biometria har ett uppdrag av köpare och säljare av virke att inventera skogsbilvägnätet i Götaland. Syftet är att komma åt en del av de stigande kostnader som sänker konkurrenskraften för svensk skog, skriver vd Peter Eklund i en replik.
  • Mera känslor i skogskonflikten

    Konflikter om skogen handlar allt mer om politik och kultur och mindre om tekniska frågor, visar en undersökning från Linnéuniversitetet.
  • Annons
  • Sågverk på högvarv ger höjda timmerpriser

    Stor efterfrågan på sågade trävaror gör att Södra höjer priserna på sågråvara.
  • Styr granbarkborren ditt skogsliv?

    Måste du anpassa skötseln i din skog efter barkborren? Har skogens ekonomi förändrats i grunden? Eller har de senaste åren varit undantag? Svara på månadens fråga!
  • Annons