Tung transportforskare får priset

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Det är en tungviktare inom transportforskningen som tilldelas Föreningen Skogens Guldkvist. I dagarna har han mycket att fira. Han har länge lett arbetet för att införa 74 tons lastbilar - och nu har regeringen föreslagit att de tunga fordonen tillåts.

- Jag har väntat i 15 år på det här, säger en glad Claes Löfroth apropå regeringens förslag.

Annons
Annons

Det var för 15 år sedan som han, som forskare vid Skogforsk, presenterade den första utredningen kring fördelarna med 74 tons lastbilar. Sedan dess har åtskilligt arbete lagts ned på att utveckla fordonen – och sprida kunskap om vinsterna både för miljön och ekonomin. Med 74 tons fordon kan tre fordon lasta lika mycket som fyra lastbilar av samma storlek, vilket minskar utsläppen med i genomsnitt tio procent per transporterat ton.

Men det här är inte första gången som Claes Löfroth bidragit till en viktökning. När Sverige skulle gå med i EU var det bland annat Skogforsks utredning som gjorde att det utverkades ett undantag - Sverige fick rätten att använda lastbilar med maxvikten 60 ton istället för 51.

Ingenjören Claes Löfroth har jobbat med transportforskning större delen av sitt yrkesliv. Och än finns utmaningar.

–Ja till att börja med hoppas jag förstås att 74-tonnarna blir tillåtna på en större del av vägnätet än de åtta procent som nu föreslås, säger han.

Rent tekniskt finns mycket att titta på för att skapa ännu bränslesnålare lastbilar.

–Eldrift av lastbilar är ett intressant område. Man kan exempelvis tänka sig elförsörjning via kontaktledningar, som hos spårvagnar, vid vissa backiga sträckor.

Att utrusta bilen med detaljer som minskar luftmotståndet, till exempel vindskärmar, kan ge betydande vinster i minskad bränsleföbrukning. Även den forskningen har initierats av Claes Löfroth.

Ett område där det finns särskilt stora landvinningar kvar att göra är rullmotstånd. Här finns mycket diesel att spara.

- Det blir stora bränsleförluster av friktionen i backen. Ett sätt att minska den kan vara att använda singeldäck istället för dubbeldäck, säger han.

Men för stunden gläds han åt Guldkvisten ("Oj, vad jag blev glad") och att regeringen gett klartecken till 74 ton.

–Det är ett så enkelt sätt att ge stora vinster både för miljön och ekonomin. Att det leder till minskade transporter är lätt att förklara. Vi vet ju att det fungerar, det rullar 30 testfordon med skogsprodukter på vägarna redan i dag. Nästa steg är att införa 90-tonnare!

 

Om Claes Löfroth:
Utbildad ingenjör. ”En sann tekniker”. Har jobbat på Skogforsk sedan 1973. Han och hustrun delar sitt boende mellan Uppsala och Indien. Claes Löfroth gillar att motionera, spelar en hel del golf. Och så tycker han om att jaga och fotografera.

 

 

 

 

 

 

Publicerad:
Bild för Karin Lepikko
Karin Lepikko
Reporter
  • Ny  skogsägarförening vill bredda brukandet

    Nu bildas en ny skogsägarförening som inte sysslar med virkeshandel. Föreningen skogens mångbruk vill att både produktionsskogar och skyddad skos ska ses som en resurs.
  • Annons
  • Nu svärmar granbarkborren

    Granbarkborren har börjat svärma över hela landet.  Det är nu som skogsägare har möjlighet att begränsa skadorna, enligt Skogsstyrelsen.
  • ”Hållbart skogsbruk är nyckeln till klimatmålen”

    DEBATTT. Vi kan nå klimatmålen, bevara biologisk mångfald och medverka till ett hållbart samhälle. Nyckeln är hållbart brukande av skogarna och Sverige kan tillsammans med andra framstående skogsländer leda utvecklingen, skriver Rolf Björheden och Anders Tosterud.
  • Annons
  • Mellanskog sänker timmerpriser

    Skogsägarföreningen Mellanskog sänker priserna på gran- och talltimmer i flera områden.
  • Thomas Wikström

    På andra sidan bordet

    OMVÄNT. Thomas Wikström har suttit på båda sidor av förhandlingsbordet när skogstjänster ska upphandlas. Det har han nytta av i sitt nya jobb.
  • Annons