Träsmak är positivt

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Vår betalningsförmåga för skogsråvaran kommer att vara fullt konkurrenskraftig, skriver Värmlandsmetanol.
DEBATT Professor Sten B Nilsson hänger nu upp sitt motstånd mot biometanol som drivmedel på miljöproblem förknippade med fossil metanol. Men apropå att blanda bort korten: Vilka miljöproblem kolbrytning orsakar är ointressant när vi talar om skogsbaserad biometanol, skriver Lena Eriksson Sonebrink, Värmlandsmetanol, i en slutreplik.

Sten B Nilsson kommenterar min replik på hans debattartikel publicerad på skogen.se den 21 april.

Annons
Annons

I kommentaren nämner han även bristande lönsamhet som hinder för biometanol som drivmedel. Men Värmlandsmetanols betalningsförmåga kommer att vara fullt konkurrenskraftig med övrig skogsindustri och fjärrvärmeverk. Det kan knappast vara professorns problem.

Det finns goda förutsättningar för en stor och lönsam marknad för hållbara drivmedel, om regeringen menar allvar med den föreslagna reduktionsplikten. Den ska tvinga bensinbolagen att blanda in viss mängd biodrivmedel i bensin/diesel. Då kommer marknaden att sätta rätt pris på produkten, utan statliga skattesubventioner.

Det är oförskämt av professor Nilsson att sprida irrläror om förgasningsteknik. Gobigas i Göteborg är inget exempel på kommersiell förgasningsteknik för produktion av bioMetanol. Det är en liten försöksanläggning, som producerar små mängder biogas. Anläggningen har aldrig varit avsedd att bli lönsam. De som kan något om förgasningsteknik vet att anläggningen var dömd till olönsamhet redan från början, med en så låg kapacitet och dessutom en felaktig upphandling. Det är en med skattemedel finansierad lekstuga för några professorer och studenter från Chalmers, som Göteborgs Energi fått ta förlusterna för.

Flera statliga utredningar har visat att förgasningsteknik är den både ekonomiskt och energimässigt mest effektiva metoden att utvinna drivmedel från biomassa. SOU 1996:184 - Bättre klimat, miljö och hälsa med alternativa drivmedel och FFF-utredningen är samstämmiga med Kungliga Vetenskaps Akademien, som 2013 konstaterar att förgasningsbaserad skogsmetanol och DME är överlägsna alla andra biodrivmedel. EU premierar biodrivmedel med högt Green House Gas Saving Value. Det gynnar skogsmetanol som enligt EU har högst GHS-värde av alla biodrivmedel.

Värmlandsmetanols projekterade anläggning bygger på modern teknik, som med gott utbyte, miljöhänsyn och lönsamhet kommer att utvinna biodrivmedel från skogsråvara. Världskoncernen ThyssenKrupp Industrial Solutions bygger anläggningen till fastpris med prestandagarantier. Tillverkningen sker i en sluten process som inte orsakar några utsläpp till luft, bortsett från koldioxid som ingår i det naturliga kretsloppet. Alla mineraler och ämnen som förekommer naturligt i veden hamnar i förgasarens bottenaska och återförs till skogsmarken. Processavloppsvattnet är renare än kommunens avloppsvatten.

I Sverige är det bristen på långsiktiga regler som gör det omöjligt att i dag bygga anläggningar för produktion av svenska biodrivmedel. Den ekonomiska tillgängligheten infinner sig, om regeringen snarast lägger fast stegringstakten beträffande inblandningskravet av biodrivmedel i bensin/diesel fram till 2030. Då får skogsägarna ännu en lönsam marknad för sina produkter och Sverige får biodrivmedel till de drygt fem miljoner personbilar som finns och som kommer att rulla på vägarna de närmaste femton åren. Men oljelobbyn kämpar på olika sätt emot biodrivmedel som har potential att hota bensin och diesel, till exempel via språkröret Ulf Svan på SPBI (ATL 2017-04-17).

Möjligheten finns till en snabb och hållbar omställning, som ger jobb i Sverige – om politikerna vill.

Men vad vill egentligen Sten B Nilsson med sin debattartikel?

Lena Eriksson Sonebrink,
Värmlandsmetanol AB

Skogen.se sätter med denna slutreplik punkt för biobränsledebatten för denna gång. 

Läs gärna tidigare inlägg:

Metanol ger träsmak 11/5

Metanol ger mersmak 4/5

Bye bye biodrivmedel 21/5

 

Opinion
Publicerad:
  • SKOGEN nummer 3 ute nu

    Kategorier: Tidningen SKOGEN
    SKOGEN har lämnat tryckeriet men det kan bli väntan i några dagar till innan nummer 3 dimper ner i din brevlåda. Vi räknar med att den når dig i slutet av denna vecka. Anledningen är transportförseningar i coronakrisens spår. Möjligen kan liknande problem uppstå i några kommande nummer. Vi beklagar!
  • Annons
  • Regeringen jobbsatsar på skogen

    Kategorier: skogsjobb, Naturnära jobb
    Regeringen lägger 150 miljoner kronor på jobbskapande åtgärder inom skogs- och naturvård. Tanken är att lindra de ekonomiska effekterna av coronaviruset.
  • Skogsstyrelsen ser över sin hänsynsuppföljning

    Skogsstyrelsen är missnöjd med sin egen uppföljningsmetod för hur miljöhänsyn tas vid avverkningar. Under året ska en ny metod utvecklas.
  • Annons
  • Ny FSC-standard senareläggs

    Kategorier: FSC Sverige, FSC-standard
    Skogscertifieringsorganet FSC Sverige flyttar fram startdatum för sin nya skogsbruksstandard till den första september. Ytterligare förskjutningar kan bli aktuella om coronakrisen blir långvarig.
  • Domar om nyckelbiotoper överklagas

    Skogsstyrelsen överklagar de domar som anser att markägare ska kunna överklaga nyckelbiotopsregistreringar.
  • Annons