Förra året drog projektet Tree igång med syftet att visa skogssektorn vägen till en omställning till elektriska vägtransporter.
I sommar har det praktiska arbetet kommit igång på allvar och nu rullar en eldriven flisbil i Värmland. Den ingår i projektet men ägs av LBC Frakt i Värmland och ska transportera cellulosaflis från regionala sågverk till Stora Ensos kartongbruk i Skoghall.
Det är den första av tolv helt eldrivna lastbilar som ska delta i Tree-projektet på sju olika platser i landet. Samtliga lastbilar levereras av Scania.
Utmaningen för skogsbranschens transporter är enligt Tree att ”skapa fungerande system och samverkan kring den nya tekniken”. Det rör sig om tunga transporter i tuffa miljöer och i skiftande väder och dessutom ofta långt utanför tätorter.
Därför ser man inom Tree sig som något av ett föregångsprojekt för elektrifiering av vägtransporter i stort: Om skogsindustrin klarar omställningen bör det även fungera i andra branscher.

– Utmaningen ligger i att skapa ett fungerande system snarare än att lösa tekniska problem. Skogsbranschen, som ofta verkar långt ifrån tätorternas faciliteter, är projektets laboratorium. Kunskap och lösningar som vi utvecklar i skogsbranschen kommer vara användbara även i andra branscher, sa Trees projektledare Anna Pernestål, forskare på Skogforsk, vid en mediaträff under mässan Elmia Lastbil.
Skogsnäringen står för ungefär 20 procent av Sveriges tunga vägtransporter. Om varannan ny lastbil är eldriven kan 2030 utsläppen av koldioxid minska med cirka 260 000 ton per år, tror Skogforsk.
Tree är delvis finansierat av Vinnova och leds av Skogforsk. En lång rad företag inom både skog, transport och logistik deltar, liksom Linköpings universitet, KTH och Biometria. Totalt satsas 157 miljoner kronor fram till 2026.
Anders Danielsson
SKOGEN har tidigare skrivit om en annan av de tolv eldrivna bilarna inom Tree, den som ska transportera timmer från skogar i Västernorrland till en av SCA:s terminaler. Läs mer här!