Det handlar om att ställa in lastbilarnas vindavvisare rätt och ta bort extrautrustning som reklamskyltar och Michelingubbar. Att välja lättare bilar och sköta underhållet drar också mindre diesel. Det framgår av en rapport från Skogforsk.
Drivmedlet är idag 35 procent av ett åkeris totala kostnad. Men det finns alltså flera sätt att minska dieselanvändningen vid tunga transporter, bland annat genom att köpa lättare och energisnålare bilar.
En utveckling mot lättare fordon ger stora positiva effekter på transportkostnaderna och miljön. Orsaken är att nyttolasten blir högre när bilens tjänstevikt minskar. En lättare bil drar också mindre diesel när den kör tillbaka ett tomt släp efter att ha lossat sin last.
— Det går att minska ett fordons tjänstevikt med cirka ett ton om man konsekvent byter ut olika detaljer mot motsvarande delar med lägre vikt. På ett år kan transportarbetet då öka med 1000 till 1500 ton samtidigt som dieselanvändningen minskar, säger Claes Löfroth. Man kan till exempel välja singelhjul istället för dubbelhjul på släpet, avtagbar istället för fast kran och en motor med 500 istället för 600 hästkrafter.
På det här sättet kan åkerierna spara 50 000 till 100 000 kronor per bil och år!
Text: Lars Davner
Foto: Thomas Adolfsén