Sverige missar turistboomen

18 november 2011 Naturturismen i världen ökar snabbt. Enligt vissa experter med 20 procent om året. Men medan andra länder storsatsar syns Sverige knappt på den internationella arenan.

– De flesta svenska arrangörerna är för dåliga på inter-nationell marknadsföring, säger naturturistexperten Neil Rogers i nyhetsbrevet från ekoturismföreningen.

För ett par år sedan rankade den amerikanska turismorganisationen Adventure Travel Trade Association, ATTA, vilka västländer som hade bäst potential för naturturism. Etta kom Schweiz tätt följt av Sverige.
– Men ansvariga aktörer som exempelvis VisitSweden lyckas inte inkludera små ekoturismarrangörer i sitt arbete med att marknadsföra resmålet Sverige. Illa anpassade affärsmodeller och inte minst skilda ekonomiska förutsättningar sätter käppar i hjulen för en närmare samverkan, menar Neil Rogers.

– Hela branschen kämpar också i en byråkratisk uppförsbacke och en regional marknadsföring där allemansrätt och upplevelser på egen hand ofta hamnar i centrum, säger han   till nyhetsbrevet.       

 

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Paul är ny virkesansvarig på Skogssällskapet i västra Götaland
SkogsJobb