Beslutet grundar sig i bolagets nya långsiktiga inriktning, skriver Sveaskog i ett pressmeddelande.
”Sveaskog har ett större fokus på biologisk mångfald och klimatanpassning tillsammans med ett fortsatt starkt fokus på leveransförmåga och ökad tillväxt i skogen”, skriver bolaget.
Per Matses, vd för Sveaskog, kommenterar:
”Vår nya inriktning innebär att vi kommer att prioritera kommunikationsinsatser utifrån vår egen kärnverksamhet, skogsbruket. Efter en process under hösten har vi nu beslutat att lämna initiativet”, säger han.
KUNSKAPSSPRIDARE
Svenska Skogen beskriver sig som ett initiativ för att sprida kunskap om skogen. Bakom det står bland annat LRF Skogsägarna, Skogsindustrierna, Bergvik Skog och Sveaskog,.
När Dagens nyheter granskade skogsbruket i en serie artiklar nyligen ifrågasattes bland annat om statliga Sveaskog bör vara med och driva en reklamkampanj med ett ”omtvistat budskap”, det vill säga att brukad skog gör störst klimatnytta.
Fram till 2019 hade Svenska Skogen lagt 135 miljoner kronor på affischer i lokaltrafik, tidningsannonser och filmer.
Kampanjen bekostas av alla skogsägare genom ett avdrag på 40 öre per kubikmeter vid virkesförsäljning.