Sveaskog lämnar jättekampanj

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Genrebild.
Sveaskog har beslutat att lämna kampanjen Svenska Skogen när gällande avtal upphör i juni 2022.
Beslutet grundar sig i bolagets nya långsiktiga inriktning, skriver Sveaskog i ett pressmeddelande.
”Sveaskog har ett större fokus på biologisk mångfald och klimatanpassning tillsammans med ett fortsatt starkt fokus på leveransförmåga och ökad tillväxt i skogen”, skriver bolaget.
Per Matses, vd för Sveaskog, kommenterar:
”Vår nya inriktning innebär att vi kommer att prioritera kommunikationsinsatser utifrån vår egen kärnverksamhet, skogsbruket. Efter en process under hösten har vi nu beslutat att lämna initiativet”, säger han.
 
KUNSKAPSSPRIDARE
Svenska Skogen beskriver sig som ett initiativ för att sprida kunskap om skogen. Bakom det står bland annat LRF Skogsägarna, Skogsindustrierna, Bergvik Skog och Sveaskog,.
När Dagens nyheter granskade skogsbruket i en serie artiklar nyligen ifrågasattes bland annat om statliga Sveaskog bör vara med och driva en reklamkampanj med ett ”omtvistat budskap”, det vill säga att brukad skog gör störst klimatnytta.
Fram till 2019 hade Svenska Skogen lagt 135 miljoner kronor på affischer i lokaltrafik, tidningsannonser och filmer.
Kampanjen bekostas av alla skogsägare genom ett avdrag på 40 öre per kubikmeter vid virkesförsäljning.
Publicerad:
  • Forskningssatsning på barrblandskog

    Klimatförändringarna gör att det behövs ett större inslag av tall i granskogen. Det anser Södra som finansierar en doktorandtjänst om barrblandskogar tillsammans med SLU.
  • Annons
  • Brandberedskap stärks med fler helikoptrar

    Kategorier: skogsbränder, brandflyg, MSB
    Sedan i onsdags är fyra flygplan och tio helikoptrar i beredskap för att släcka bränder i Norrland som drabbats särskilt hårt. Nu ökar brandrisken även på annat håll och fler helikoptrar sätts i beredskap.
  • Så ska självverksamma jobba säkrare

    Skogsägarnas forskningsfond ger 1,3 miljoner till ett projekt som ska utveckla metoder och säkerhet för självverksamma skogsägare.
  • Annons
  • "Vi känner försmak av en grön supercykel"

    Kategorier: SKOGENdebatt, Carl Olén
    Dryga tusenlappen per kubiken grantimmer kan bli det nya normala. Det finns tecken på det, skriver Carl Olén, Skogsfond Baltikum, i sin krönika.
  • Trävaror ger Södra ett jättelyft

    Södra visar ett urstarkt första halvår. Resultatet steg med en bra bit över 300 procent jämfört med samma period i fjol.
  • Annons