Störtbåge räddar liv

Bild för Per Ericsson Written by Per Ericsson On the
Skyddsbågen på fyrhjulingen används som redskapsbärare.
En skyddsbåge ökar säkerheten rejält, men kan också ge praktisk nytta som redskaps­bärare. Trafik­verket hoppas att frivillig användning ska minska antalet dödsfall.
SÄKERHET. Nu ska Trafikverket och en rad andra aktörer ta krafttag mot fyrhjulingsolyckor. Att använda skyddsbåge och hjälm är de kanske viktigaste åtgärderna, men några lagkrav är inte på väg.

Användningen av fyrhjulingarna eller atv ökar inom det ­småskaliga skogsbruket. En dyster baksida är att döds­olyckor förekommer och­ ­verkar öka. Varje år omkommer omkring tio personer i olyckor med fyrhjulingar, enligt Trafik­verket. Betydelsen av att använda skyddsbåge och hjälm för att minska olyckorna blir allt viktigare. 

Annons
Annons

Nu vill myndigheten vända trenden. Tillsammans med en rad aktörer inom skogssektorn men också polisen, försäkringsbolag, Sveriges regioner och landsting med flera drar man nu igång en satsning för ökad säkerhet på fyrhjulingar. Dels vill man genom ökad information främja säkrare användning, dels ska man se över om det behövs högre krav. 

Kampanjen är en uppdatering av en strategi för ökad säkerhet som formulerades 2013. Målet är dock inte att föreslå någon ny lagstiftning om till exempel obligatorisk skydds­båge, en fråga som ­disku­terats länge och som ­SKOGEN har följt under tio år. I stället handlar det om att motivera frivilliga förändringar. 

Frivillig skyddsbåge kan vara den bästa lösningen, anser ­Jörgen ­Persson på Trafikverket som leder projektet. Fyra av tio som dör i fyrhjulingsolyckor gör det på grund av hu­vud­skador.
– Målet är att halvera antalet omkomna till år 2030. När det gäller fyrhjulingar har vi sex prioriterade insatsområden. 
De två viktigaste är att öka användningen av skyddsbåge och hjälm. 

Vidare handlar det bland annat om ökad användning av alkolås. Mångårig statistik från Rättsmedicinalverket avslöjar nämligen att alkohol och droger finns med i bilden i 70 procent av dödsolyckorna med fyr­hjulingar.

Läs hela artikeln i senaste SKOGEN 3/2020.
SKOGEN-numret finns att läsa digitalt - som prenumerant eller lösnummer

Publicerad:
Bild för Per Ericsson
Per Ericsson
Frilansjournalist
  • Ny simulator ska ge äkta skogskänsla

    Ponsse har tagit fram en helt ny simulator för skogsmaskinoperatörer. "Utbildningsmiljön känns som att vara ute i skogen", enligt maskintillverkaren.
  • Annons
  • Nya borren berättar mer

    Den elektroniska tillväxtborren ger mer information än den traditionella, men mindre ingrepp i trädet. För dyr för gemene man, troligen, men mycket användbar för forskningen.
  • Ikea presenterar ny skogsagenda

    Ikea lanserar en ny global skogsagenda. Möbelföretaget säger sig vilja göra ansvarsfullt skogsbruk till norm över hela världen -  och inte bara i skogar där de hämtar sitt råmaterial.
  • Annons
  • Prislyft för skogsmark under pandemiåret

    Kategorier: skogspriser, virkesmarknad
    Priset på skogsmark ökade med i genomsnitt 4,1 procent under 2020 och nådde rekordnivåer, enligt fastighetsmäklaren Ludvig och Co. Störst var prisökningen i fjällnära områden.
  • Virkesstudion #50 – Årskrönika

    Vad har hänt sen sist? Titta på avsnittet och lyssna på vad Per Hedberg och Carl Johan Moberg har att berätta om framtiden för Virkesstudion. 
  • Annons