
Användningen av fyrhjulingarna eller atv ökar inom det småskaliga skogsbruket. En dyster baksida är att dödsolyckor förekommer och verkar öka. Varje år omkommer omkring tio personer i olyckor med fyrhjulingar, enligt Trafikverket. Betydelsen av att använda skyddsbåge och hjälm för att minska olyckorna blir allt viktigare.
Nu vill myndigheten vända trenden. Tillsammans med en rad aktörer inom skogssektorn men också polisen, försäkringsbolag, Sveriges regioner och landsting med flera drar man nu igång en satsning för ökad säkerhet på fyrhjulingar. Dels vill man genom ökad information främja säkrare användning, dels ska man se över om det behövs högre krav.
Kampanjen är en uppdatering av en strategi för ökad säkerhet som formulerades 2013. Målet är dock inte att föreslå någon ny lagstiftning om till exempel obligatorisk skyddsbåge, en fråga som diskuterats länge och som SKOGEN har följt under tio år. I stället handlar det om att motivera frivilliga förändringar.
Frivillig skyddsbåge kan vara den bästa lösningen, anser Jörgen Persson på Trafikverket som leder projektet. Fyra av tio som dör i fyrhjulingsolyckor gör det på grund av huvudskador.
– Målet är att halvera antalet omkomna till år 2030. När det gäller fyrhjulingar har vi sex prioriterade insatsområden.
De två viktigaste är att öka användningen av skyddsbåge och hjälm.
Vidare handlar det bland annat om ökad användning av alkolås. Mångårig statistik från Rättsmedicinalverket avslöjar nämligen att alkohol och droger finns med i bilden i 70 procent av dödsolyckorna med fyrhjulingar.
Läs hela artikeln i senaste SKOGEN 3/2020.
SKOGEN-numret finns att läsa digitalt - som prenumerant eller lösnummer