Det var vissa fakturor som sköts upp en vecka i slutet av juni och september. Enligt Dagens Industri uppmuntrades också personalen i internmejl att skylla på ” interna problem”. Förfarandet har väckt ilska bland leverantörer, rapporterar tidningen.
Nu säger vd och koncernchef Hans Sohlström att Stora Enso beslutat att inte skjuta upp betalningar framöver.
”Vi värdesätter våra leverantörer, vilka är centrala för vår verksamhet och för vår framgång. Vi beklagar eventuell påverkan eller olägenhet som dessa extraordinära handlingar kan ha haft på dem och deras verksamhet. Våra värderingar är att leda och göra vad som är rätt och vi vill främja en kultur av öppenhet och integritet i allt vi gör”, säger han i ett pressmeddelande.
Stora Enso har tidigare bekräftat att senareläggningarna gjorts just i syfte att förbättra kassaflödet. Men beslutet har kommunicerats transparent till berörda medarbetare som vid förfrågan informerat leverantörer, hävdar ledningen.
Bolaget tonar nu också ned de senarelagda betalningarnas inverkan på likviditeten.
”Kassaflödeseffekten av de uppskjutna betalningarna om en vecka i slutet av kvartalet har i genomsnitt varit 70 miljoner euro, vilket motsvarar cirka fyra procent av leverantörsskulderna. Detta är inte väsentligt i förhållande till Stora Ensos totala kassaflöde och likviditet”, skriver de.
Stora Enso kommer att publicera sin kvartalsrapport för tredje kvartalet 2024 den 24 oktober.