Söndra och härskna

Bild för Bengt Ek Written by Bengt Ek On the
Förhållandet mellan den enskilda skogsägaren och virkesköparen är som bekant inte särskilt jämlikt.  Säljaren kan i bästa fall få tips från en granne vad hon eller han fick för påslag ovanpå prislistan – medan köparen före mötet har pluggat på företagets excellark med listor på företagets alla köp.

Man kan väl säga att köparnas strategi är något av att söndra och härska. Men nu riskerar den affärsmodellen att börja ­härskna. Något händer på virkesmarknaden. Den ser ut att digitaliseras.

Annons
Annons

Tidningen SKOGENDu läser nu ett smakprov ur tidningen SKOGEN.
Prova 3 nr för 149 kr. Digitala utgåvor ingår»
Webbplatsen Virkesbörsen prövar att bryta in på scenen. Där lägger skogsägare ut sin skog till försäljning och alla anslutna kan bjuda. Liknande försök har gjorts åtminstone sedan telefaxen slog igenom för 30 år sedan, men nu kanske datamognaden kommit även till skogen. Företaget uppger att både virkes­säljare och köpare ansluter i gott tempo – köparna snabbare än de själva riktigt vill medge.

Även om utvecklingen skulle göra marknaden mer effektiv finns det frågor att hålla ett öga på. En uppenbar farhåga är hur det går om ett privatägt företag får de facto-monopol på handeln och dess faktauppgifter. När det gäller motsvarigheten i Finland är ju mono­pol­aktören partssammansatt. Låt vara att samma sak gällt virkesmätningen i Sverige utan att det bidragit något vidare till pristransparens.

Virkesbörsen vill dock lugna oroliga med att man tänker vara mycket öppen. Det finns ingen anledning att avslöja enskilda affärer, men att redovisa generella prisnivåer – efter premier – vore verkligen ingen överinformation till marknaden. Kända marknadspriser är vi vana vid för mjölk, morötter, bostäder, guld, aktier och mycket annat här i världen.

Virkesbörsen har gett ut en intressant och ganska rolig bok, ”Digitala virkesköp”, för att hjälpa virkesköparna att haka på den digitala utvecklingen. Där beskriver man hur bolagens strategier för att skaffa virke i dag är ”karbonpapperslika”. Hur alla företag bygger på kundrelationer hellre än priskonkurrens: Synd bara att lojaliteten följer med virkesköparen när han (någon gång hon) byter bolag!

Bengt Ek, chefredaktör och ansvarig utgivareBengt Ek, chefredaktör och ansvarig utgivareDen dag virkesköparna omfamnar digitaliseringen finns nya möjligheter att mogna i stället för att härskna. Här finns plats för mer träffsäkra virkesflöden, för individanpassade tjänster och att erbjuda skötselintresserade skogsägare en marknad för smalare sortiment.

En annan kul formulering i boken är att skogsbruksplanerna kan bli mer av ett hjälpmedel för skogsägaren och mindre av ett kundhanteringssystem för virkesköparen.
Det är dags för virkesmarknaden att bli digital.

SKOGEN 11/2018

Publicerad:
Bild för Bengt Ek
Bengt Ek
Chefredaktör och VD
  • Nationella nyckelbiotopsinventeringen upphör

    I riksdagens budgetunderlag saknas pengar till en landsomfattande nyckelbiotopsinventering vilket gör att den nu upphör, meddelar Skogsstyrelsen. Även anslaget som ska ersätta skogsägare vid skydd av skog minskas kraftigt.
  • Annons
  • Ny mässa har fokus på skogsmaskiner

    Nu lanserar Maskinleverantörerna en mässa med fokus på maskiner och utrustning för storskaligt skogsbruk.
  • ”Träbyggande snabbar upp klimatkampen”

    DEBATT  Med tanke på det växande klimathotet och en byggsektor med enormt stort klimatavtryck måste omställningen till hållbart byggande gå snabbare. Både lösningen och kapaciteten finns om vi väljer trä som byggnadsmaterial– naturens klimatsmarta svar på betong, skriver Mikael Eliasson, Svenskt Trä.
  • Annons
  • Lär känna en grangeneral 

    Grangeneral, huggnings- eller PR-ansvarig.  Bakom titlarna finns jägmästarstudenter som enligt traditionen säljer julgranar i Stockholm. Här kan du lära känna dem.
  • Många fåglar i produktionsskogen

    En ny undersökning visar att vissa fågelarter som förknippas med äldre skog och höga naturvärden är vanliga i produktionsskogar.
  • Annons