Söndra och härskna

Bild för Bengt Ek Written by Bengt Ek On the
Förhållandet mellan den enskilda skogsägaren och virkesköparen är som bekant inte särskilt jämlikt.  Säljaren kan i bästa fall få tips från en granne vad hon eller han fick för påslag ovanpå prislistan – medan köparen före mötet har pluggat på företagets excellark med listor på företagets alla köp.

Man kan väl säga att köparnas strategi är något av att söndra och härska. Men nu riskerar den affärsmodellen att börja ­härskna. Något händer på virkesmarknaden. Den ser ut att digitaliseras.

Annons
Annons

Tidningen SKOGENDu läser nu ett smakprov ur tidningen SKOGEN.
Prova 3 nr för 149 kr. Digitala utgåvor ingår»
Webbplatsen Virkesbörsen prövar att bryta in på scenen. Där lägger skogsägare ut sin skog till försäljning och alla anslutna kan bjuda. Liknande försök har gjorts åtminstone sedan telefaxen slog igenom för 30 år sedan, men nu kanske datamognaden kommit även till skogen. Företaget uppger att både virkes­säljare och köpare ansluter i gott tempo – köparna snabbare än de själva riktigt vill medge.

Även om utvecklingen skulle göra marknaden mer effektiv finns det frågor att hålla ett öga på. En uppenbar farhåga är hur det går om ett privatägt företag får de facto-monopol på handeln och dess faktauppgifter. När det gäller motsvarigheten i Finland är ju mono­pol­aktören partssammansatt. Låt vara att samma sak gällt virkesmätningen i Sverige utan att det bidragit något vidare till pristransparens.

Virkesbörsen vill dock lugna oroliga med att man tänker vara mycket öppen. Det finns ingen anledning att avslöja enskilda affärer, men att redovisa generella prisnivåer – efter premier – vore verkligen ingen överinformation till marknaden. Kända marknadspriser är vi vana vid för mjölk, morötter, bostäder, guld, aktier och mycket annat här i världen.

Virkesbörsen har gett ut en intressant och ganska rolig bok, ”Digitala virkesköp”, för att hjälpa virkesköparna att haka på den digitala utvecklingen. Där beskriver man hur bolagens strategier för att skaffa virke i dag är ”karbonpapperslika”. Hur alla företag bygger på kundrelationer hellre än priskonkurrens: Synd bara att lojaliteten följer med virkesköparen när han (någon gång hon) byter bolag!

Bengt Ek, chefredaktör och ansvarig utgivareBengt Ek, chefredaktör och ansvarig utgivareDen dag virkesköparna omfamnar digitaliseringen finns nya möjligheter att mogna i stället för att härskna. Här finns plats för mer träffsäkra virkesflöden, för individanpassade tjänster och att erbjuda skötselintresserade skogsägare en marknad för smalare sortiment.

En annan kul formulering i boken är att skogsbruksplanerna kan bli mer av ett hjälpmedel för skogsägaren och mindre av ett kundhanteringssystem för virkesköparen.
Det är dags för virkesmarknaden att bli digital.

SKOGEN 11/2018

Publicerad:
Bild för Bengt Ek
Bengt Ek
Chefredaktör och generalsekreterare
  • Skogssektorn vill utveckla skonsam maskin

    Skogssektorn går samman för att utveckla en skogsmaskin som ger mindre markpåverkan och kan köras större delar av året.
  • Annons
  • Gödslad gran växer dubbelt så snabbt

    Genom att gödsla ung granskog kan tillväxten fördubblas. Det gäller, lite förvånande, även landets norra delar, visar ny forskning.
  • Inger Sandström

    Inger vet hur kultur ska vårdas

    SILVERKVIST. Inger Sandström har sitt främsta fritidsintresse som yrke. Hon är arkeolog som bland annat ger råd om kulturlämningar i skogslandskapet.
  • Annons
  • 11 000 skador efter Alfrida

    Stormen Alfrida den 2 januari  orsakade 11 000 skador i Sverige. Cirka 266 miljoner kronor kommer att betalas ut av försäkringsbolagen, enligt statistik från Svensk Försäkring.
  • Rådig timmerbilsförare räddade tvååring

    När timmerbilen inte gick att stanna styrde han över den tvååriga flickan som klarade sig utan skador. Nu prisas föraren för sin insats.
  • Annons