Söndra och härskna

26 november 2018 Förhållandet mellan den enskilda skogsägaren och virkesköparen är som bekant inte särskilt jämlikt.  Säljaren kan i bästa fall få tips från en granne vad hon eller han fick för påslag ovanpå prislistan – medan köparen före mötet har pluggat på företagets excellark med listor på företagets alla köp.

Man kan väl säga att köparnas strategi är något av att söndra och härska. Men nu riskerar den affärsmodellen att börja ­härskna. Något händer på virkesmarknaden. Den ser ut att digitaliseras.

Tidningen SKOGENDu läser nu ett smakprov ur tidningen SKOGEN.
Testa SKOGEN. Digitala utgåvor ingår»Webbplatsen Virkesbörsen prövar att bryta in på scenen. Där lägger skogsägare ut sin skog till försäljning och alla anslutna kan bjuda. Liknande försök har gjorts åtminstone sedan telefaxen slog igenom för 30 år sedan, men nu kanske datamognaden kommit även till skogen. Företaget uppger att både virkes­säljare och köpare ansluter i gott tempo – köparna snabbare än de själva riktigt vill medge.

Även om utvecklingen skulle göra marknaden mer effektiv finns det frågor att hålla ett öga på. En uppenbar farhåga är hur det går om ett privatägt företag får de facto-monopol på handeln och dess faktauppgifter. När det gäller motsvarigheten i Finland är ju mono­pol­aktören partssammansatt. Låt vara att samma sak gällt virkesmätningen i Sverige utan att det bidragit något vidare till pristransparens.

Virkesbörsen vill dock lugna oroliga med att man tänker vara mycket öppen. Det finns ingen anledning att avslöja enskilda affärer, men att redovisa generella prisnivåer – efter premier – vore verkligen ingen överinformation till marknaden. Kända marknadspriser är vi vana vid för mjölk, morötter, bostäder, guld, aktier och mycket annat här i världen.

Virkesbörsen har gett ut en intressant och ganska rolig bok, ”Digitala virkesköp”, för att hjälpa virkesköparna att haka på den digitala utvecklingen. Där beskriver man hur bolagens strategier för att skaffa virke i dag är ”karbonpapperslika”. Hur alla företag bygger på kundrelationer hellre än priskonkurrens: Synd bara att lojaliteten följer med virkesköparen när han (någon gång hon) byter bolag!

Bengt Ek, chefredaktör och ansvarig utgivareBengt Ek, chefredaktör och ansvarig utgivareDen dag virkesköparna omfamnar digitaliseringen finns nya möjligheter att mogna i stället för att härskna. Här finns plats för mer träffsäkra virkesflöden, för individanpassade tjänster och att erbjuda skötselintresserade skogsägare en marknad för smalare sortiment.

En annan kul formulering i boken är att skogsbruksplanerna kan bli mer av ett hjälpmedel för skogsägaren och mindre av ett kundhanteringssystem för virkesköparen.
Det är dags för virkesmarknaden att bli digital.

SKOGEN 11/2018

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Paul är ny virkesansvarig på Skogssällskapet i västra Götaland
SkogsJobb