Solid skogsmaskin väljer att gå på en mina

22 december 2011 – Varje år omkommer ungefär 10 000 människor till följd av minsprängningar. Hur många som lemlästas i fruktansvärda olyckor och blir invalider för livet finns det ingen statistik på. Minor är ohyggligt förrädiska. De skiljer inte på vän eller fiende. Därför känns det mycket angeläget att röja undan så många som möjligt, framhåller Magnus Boström på en knastrig telefonlinje från Irak.

Solid skogsmaskin  väljer att gå på en mina

Magnus arbetar hos Complete Demining, företaget som utvecklat en minröjningsmaskin med hittills oöverträffad prestanda. Det riktigt häftiga med minröjaren, sett ur ett svenskt perspektiv, är att den är byggd på en vanlig skogsmaskin. Under skalet döljer sig nämligen en Rottne Solid F9-6.
–Magnus Östholm, huvudkonstruktören bakom Freeland 3000, har mer än 15 års erfarenhet från tillverkning av minröjare och har också själv deltagit i minröjningsoperationer i Angola, Iran och Kroatien.
–Konceptet bygger på ett resultat av erfarenheterna och är idag, vågar jag påstå, den absolut bästa  minröjaren i sitt segment. Maskinen representerar en ny typ av mekanisk minröjning. Med Rottneskotaren som bas blir den driftsäker och lättmanövrerad i alla tänkbara miljöer och får en kapacitet som överstiger alla dessa produkter som är baserade på klumpiga stridsvagnar eller entreprenadmaskinsmonster, beskriver Magnus Boström.

För att driva det så kallade Flail-aggregatet, verktyget som får minorna att explodera, används en luftkyld Deutzmotor på 480 hästkrafter som tack vare luftkylningen kan gå i extrem hetta, upp till 55 grader i skuggan. Den midjestyrda maskinen har hjul som sitter utanför explosionszonen vilket bidrar till förarens säkerhet.

De 42 roterande verktygen som får minorna att explodera väger 9,7kg inklusive kedja. Anslagskraften blir över 25ton när verktygen träffar marken sju gånger per sekund. Tät vegetation, stenbunden mark, eller minor som täcks av trädstammar på upp till 25 cm, utgör inga hinder. Tester visar att absolut inga minor ”överlever” angreppet från den Rottnebaserade Freelanders enormt kraftiga flail.

Tillverkning sker i ett samarbete mellan Elms Mekaniska i Hagfors och Rottne Industrier.

Text: Per Ericsson  Foto: Magnus Boström

 

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb