Kampanjen drar igång den 30 maj och kommer att synas på sociala medier, utomhus och i tidningar. Budskapet är att familjeskogsbruket tar ansvar för mångfald och gör betydande samhällsnytta. Målgruppen i första hand är boende i städer.
Man vill, med glimten i ögat och ödmjukhet, bygga förtroende och kunskap, enligt projektledare Sofia Lindblad hos LRF.
– Många är relativt oinsatta i dagens svenska skogsbruk och vem som äger och brukar skogen. Och för att fånga deras intresse har vi tagit fram en kampanj som sticker ut. Sport är något som berör och som alla har en relation till. Eftersom sportvärldens språk, stil och referenser även kan kombineras med skogsbruket har vi skapat vi en kampanj som med glimten i ögat lyfter fram skogsägares bidrag till Sverige, säger hon.
Intervjuer med ett tiotal skogsägare från Norra Skog, Södra och Mellanskog utgör underlag för kampanjens annonser, filmer och artiklar.
Skogsägarorganisationerna uppmuntrar sina medlemmar att hjälpa till att sprida kampanjen.
– Du som skogsägare är en del av Skogslandslaget. Förutom att sprida kampanjen genom att berätta om den, kan du såklart gilla, dela och kommentera när du möts av den i sociala medier. Alla skogsägare som är medlemmar i LRF, Norra Skog, Södra eller Mellanskog kommer även i början av juli ha möjlighet att få sitt eget unika landslagsnummer att använda i sociala medier, säger Ulrica Winberg-Jonsson, kommunikationschef på Norra Skog.
En av de som medverkar är skogsbrukare Elisabeth Hidén.
– Många saknar kunskap om hur familjeskogsbruk bedrivs, och jag önskar att fler förstod att det ansvarsfulla brukandet av skog på ett positivt sätt bidrar till klimatnyttan. Skogen är en viktig del av klimatomställningen och jag känner stolthet över att som skogsägare vara en del av detta. Därför tycker jag att den här kampanjen är jätteviktig. Konceptet har ett budskap som många kan ta till sig, även de som inte är intresserade av skogsbruk. Kampanjen är också ett bra sätt att visa på hur många enskilda skogsägare vi faktiskt är i Sverige, säger hon.
Bakom kampanjen står LRF, Norra Skog, Mellanskog och Södra.
Läs mer på skogslandslaget.se